5 tips på hur du undviker mardrömmar helt och hållet

- 26/01/2019, 15:41

Mardrömmar är inte bara läskiga – de kan också helt sabba en natts sömn. Men vad kan man göra för att slippa otäcka drömmar? Här är några tips som kan vara en god hjälp på vägen.

Mardrömmar är tyvärr något många brottas med då och då. För en del är det värre, och vissa kanske till och med känner obehag och skräck varje gång det är dags att sova. 

Mardrömmar kan bero på många olika saker, men det finns saker du kan göra hemma själv om du vill minska nattskräcken. Här är några bra tips!

1. Tänk på vad du äter och dricker

Tänk på vad du gör sista timmarna av dagen. Att äta mycket mat, mycket fett, dricka kaffe, alkohol eller få i sig nikotin precis innan läggdags kan störa skönhetssömnen och i värsta fall ge mardrömmar. 

Om du tänker efter kan du säkert minnas att du drömmer väldigt konstiga drömmar när du är proppmätt eller druckit några glas vin. 

2. Försök hålla tankarna i ordning

Samtidigt är det bra att låta hjärnan varva ner sista tiden av din vakna tid. Att stirra in i telefonen, träna eller jobba precis innan du ska lägga dig är dumt. Om du kan, försök att bara ta det lugnt sista två timmarna. Läs en bra bok eller titta på en film om det får dig att känna dig tillfreds.

Om du har svårt att varva ner finns det bra appar för det. Att motionera att par gånger i veckan är också bra för att motverka stress.

3. Prata om det

Mardrömmar är jobbiga, och som det mesta som är jobbigt kan det kännas bättre om man pratar med en kompis om det. 

Att beskriva sina mardrömmar kan vara ett sätt att reda ut inre smärta och få perspektiv på vad som pågår i huvudet. 

Och vem vet? Kanske ni till och med kan skratta åt dina drömmar om att du blir jagad av en dinosaurie? Att avdramatisera din rädsla kan vara ett bra sätt att bli av med den, skriver Dreams.co.uk. 

4. Är du vaken eller drömmer du?

Enligt Psychology Today har många svårt att skilja på att vara vaken och att sova – och vissa mardrömmar sker när du faktiskt är vaken. Detta kan vara extremt otäckt, men om du bara försöker se lugnt på det i efterhand och skilja på dröm och verklighet kan det hjälpa. 

5. Ha ett positivt sovrum

Sovrummet är det sista du ser innan du somnar på kvällen, och då är det ju inte så bra om du har negativa tankar om det rummet. Om det är stökigt, fult eller luktar illa kan du lätt ta med dig trista tankar in i drömmarna. Se till att du trivs med ditt sovrum!

Källor: Dreams.co.uk och Psychology Today

Hjälper inget?

Om du känner att du inte kan bli av med dina mardrömmar, eller om det allvarligt påverkar ditt liv negativt, borde du eventuellt uppsöka vård. Ring din vårdcentral eller Vårdguiden så hjälper de dig. 

Brukar du drömma mardrömmar?