Forskare-har-lyckats-avlagsna-HIV-virus-fran-moss
Forskare har lyckats avlägsna HIV-virus från möss - Foto: Pixabay, pixabay

Otroliga framsteget: Forskare kan ha hittat botemedlet till HIV

HIV är en av världens obotliga sjukdomar – i alla fall fram till nu. Forskare har nämligen lyckats eliminera HIV-viruset från möss, något som kan vara ett första steg till att bota sjukdomen.

Ungefär 37 miljoner människor i världen har HIV, en sjukdom som forskare nu gjort stora framsteg inom.

I en studie som publicerades under tisdagen kunde en amerikansk forskningsgrupp avslöja att de lyckats avlägsna HIV-celler från infekterade möss, något som helt eliminerade sjukdomen, skriver CNN.

Nu hoppas forskarna att behandlingen även kan fungera på människor.

Nya upptäckten

Den nuvarande behandlingen för HIV kan endast dämpa sjukdomens symptom och bromsa dess spridning, något som innebär livslång vård för den drabbade.

Forskarnas senaste fynd visar dock att det går att bota sjukdomen, något de gjort med en kombination av bromsmedicin och genmodifikation.

Truvada, Atripla och Stocrin är bromsmediciner som erbjuds för HIV. Bildkälla: Tomas Oneborg/SvD/TT

Kombinerad attack mot viruset

Mer specifikt utfördes den kombinerade behandlingen på möss som inducerats med mänskliga celler infekterade med HIV.

Först dämpade forskarna viruset med en bromsmedicin vilket även stoppade sjukdomens spridning. Detta lämnade kvar ett mindre antal infekterade celler som avlägsnades med hjälp av genbehandling. Det här eliminerade sjukdomen helt från nio av de 23 behandlade mössen.

Nästa steg uppges vara att prova behandlingen på primater. Om allt går väl kan det bli en vårdplan som även appliceras på människor.

Nyheter24 har tidigare skrivit om en man som blivit friskförklarad från HIV genom en benmärgs transplantation, det kan du läsa om här!

HIV
Vad tycker du om upptäckten?