En asteroid swishar förbi jorden idag upptäcktes förra veckan

- 17/08/2020, 11:01 -

För en vecka sen var den helt okänd. Men skulle asteroiden komma in i atmosfären skulle den kunna orsaka stor skada.

Har du en trist måndag? Kanske är det första dagen efter semestern? Well, här kommer lite spännande nyheter.

En asteroid kommer nämligen swoosha förbi jorden nu under dagen.

Dock kommer asteroiden, enligt Nasa, att färdas på ett säkert avstånd från vår blå planet – även om det i rymdsammanhang är extremt nära.

Den blåa banan är jorden, den gråa asteroiden. De två vita prickarna där banorna möts är hur det ser ut idag. (Bild från Nasa)

Dessutom är asteroiden förmodligen för liten – 25 meter bred –  för att göra någon större skada även om den skulle komma in i vår atmosfär.

International Business Times skriver att asteroiden förmodligen skulle explodera i atmosfären – det är absolut inte helt ofarlig om det sker över befolkat område – men jämfört med ett nedslag är det inte mycket att skriva hem om.

Det som däremot kan vara en smula oroväckande är att asteroiden var helt okänd för Nasa bara för någon vecka sen. Först den 12 augusti upptäcktes asteroiden, vars bana alltså korsar jordens. I onsdags med andra ord.

RYMDNYTT: Här är Nasas nya helt otroliga Mars-bilder!