När fler mopedbilar är inblandade i olyckor krävs större ansvar från föräldrar, anser Johan Granholm på försäkringsbolaget If. Arkivbild.
När fler mopedbilar är inblandade i olyckor krävs större ansvar från föräldrar, anser Johan Granholm på försäkringsbolaget If. Arkivbild. - Foto: TT

Var fjärde mopedbil är inblandad i en olycka

Antalet mopedbilar i Sverige har ökat med nästan 50 procent sedan 2018, enligt siffror från Trafikanalys. Men med den ökande populariteten ökar också olyckorna, visar statistik från försäkringsbolaget If.


2021 anmäldes en skada på var fjärde mopedbil som är försäkrad hos If. Det innebär att skadefrekvensen är tillbaka på ungefär samma nivå som före pandemin, efter att olyckorna minskat något under 2020.

Mopedbilar saknar viktiga säkerhetssystem som finns på vanliga bilar. Till exempel har de en svagare kaross, sämre säkerhetsbälte och sämre versioner av krockkuddar – om det finns alls. Samtidigt får de köras på allmänna vägar där andra fordon kan få framföras i höga hastigheter.

Mopedbilar får dessutom köras med samma behörighet som EU-moped, AM-behörighet, trots att mopedbilen tar större plats på vägen och väger mer än en moped. Det ligger därför ett större ansvar på föräldrar till barn med mopedbil, varnar Johan Granholm, motorexpert på If:

"Det är viktigt att föräldrar tar ansvar för sina barns säkerhet. Om ditt barn kör mopedbil, åk med i passagerarsätet och se till att barnet kör tryggt. Glöm inte heller att testa olika väglag och väder. Diskutera trafiksäkerhet hemma och öva regler tillsammans", säger han i ett pressmeddelande.

TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!