Jan Emanuel är entreprenör och tidigare riksdagsledamot för Socialdemokraterna.
Jan Emanuel är entreprenör och tidigare riksdagsledamot för Socialdemokraterna. - Foto: Pressbild/Thomas Georgiou

Här är Jan Emanuels bilar – entreprenören berättar: "Kör mest..."

Den tidigare S-ledamoten och numera entreprenören Jan Emanuel, 48, visar inte sällan upp sina vrålåk i sociala medier. Nu berättar han för Nyheter24 om varifrån det stora mc- och bilintresset egentligen kommer och om drömbilen han just lagt vantarna på.


Lyxbil efter lyxbil går att skymta på 48-årige Jan Emanuels Instagram – inte sällan med orden: "Det hände en grej...". Passionen sträcker sig hela vägen till den före detta S-ledamotens barndom. 

– Det bottnar först och främst i ett intresse för motorcyklar. Jag har ju varit medlem i en mc-klubb sedan väldigt länge, så att bygga och att åka motorcykel har varit mitt stora intresse. Jag har ju samtidigt, från väldigt tidig ålder, haft ett intresse för fina bilar, säger han till Nyheter24 och fortsätter:

– När jag växte upp i Gottsunda i Uppsala var det två saker man ville leva upp till: det ena var en guldkedja och det andra var en fet bil. Den drömmen har jag hållit fast med. Från min första intjänade peng så har jag alltid prioriterat bil och motorcykel långt före boende och annat.

Här kan du läsa om entreprenören Jacob de Geers bilar.

Jan Emanuels bilar – här är hans fordon

Entreprenören har totalt åtta fordon skrivna på sig och det rör sig om allt från släpvagnar till motorcyklar:

  • Land Rover Defender (2014, Registrerad som lastbil)
  • Brenderup PWC750 (2015, Släp)
  • Harley-Davidson FLSTSB (2011, Motorcykel)
  • Ligier JS50L (2019, Moped)
  • Peugeot Kisbee (Moped)
  • Dodge Charger 2D HT (1968, Personbil)
  • Dix Chopper (2005, Motorcykel)
  • Chevrolet (1945, A-traktor)

Jan Emanuel berättar att favoriten bland bilarna är hans Chevrolet, vilket är den bil han haft längst av alla.

– Men den jag kör mest med är min Dodge Charger, som jag har hållit på att byta motor på. Det är en så kallad pro street, vilket innebär att man bygger om en gammal bil så att den får köregenskaper som en ny bil. Man byter motor, bromsar, axlar och även hjulupphängningar, säger han.

– Amerikanska bilar har ju den benägenheten att de är väldigt motorstarka och går väldigt fort framåt, men om man får för sig att svänga och bromsa så brukar det gå sämre. Det är det jag försökt göra någonting åt. 

Jan Emanuels nya Lamborghini: "Klassiker"

På frågan om han har någon drömbil konstaterar Jan Emanuel att han köpt de bilar han velat ha, men att han nu i stället vill lägga vantarna på specifika modeller. 

– När jag var tio år stod jag i en kö i Visby på Gotland, och nu avslöjar jag att jag inte är purung för det här var när Coca Cola Light lanserades i Sverige, men då var det en Lamborghini Countach där. Då sa jag till min kompis som jag var där med att: ”en sån där bil ska jag köpa någon gång”. 

Sagt och gjort. När entreprenören gjort en stor affär runt 2010 slog han till och köpte en Lamborghini – redan innan pengarna landat på kontot. Nu är siktet återigen inställt på en Lamborghini Countach.

– Ford Mustang var ju en klassisk bil på 1960-talet och sedan gick deras försäljning åt helvete för att de gjorde så fula modeller av sin Mustang, så då valde de att göra en kopia av den modellen som fanns runt 1967 eller 1968 och så släppte de den 1988 någon gång som en helt ny modell. Nu gör Lamborghini likadant. Inte för att de sålt skit med de andra modellerna, utan för att Countach är en sån klassiker och den har jag beställt.

Läs om företagaren Aje Philipsons 149 bilar här.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!