Stockholm

Ett samtal kan räcka när spelandet går överstyr

Enligt Folkhälsomyndigheten har fyra procent av Sveriges befolkning någon form av spelproblem. Arkivbild.
Enligt Folkhälsomyndigheten har fyra procent av Sveriges befolkning någon form av spelproblem. Arkivbild. Foto: TT

Sju av tio personer som visat tecken på spelproblem minskar sitt spelande efter att Svenska Spel kontaktat dem. Det visar nya resultat som bolaget nu presenterar.Det handlar om att öka transparensen och trovärdigheten för spelbranschen, säger hållbarhetschefen Kajsa Nylander.


Tusentals svenskar har någon form av spelproblem och enligt Folkhälsomyndigheten rör det sig om fyra procent av befolkningen. Som en del av det förebyggande arbetet mot att förhindra spelberoende kontaktar Svenska Spel alla kunder som visar tecken på ett riskfyllt spelande. I Svenska Spels fall handlar det om 1,5 procent av kunderna, men exakt hur många personer det rör sig om vill bolaget inte uppge.

Sju av tio personer som har kontaktats till följd av att de visat tecken på ett riskfyllt spelande minskade sitt spelande. I genomsnitt har de minskat sina insättningar med 49,8 procent. 9,5 procent tog spelpauser som var kortare än ett halvår medan 3,4 procent tog spelpauser som var längre än ett halvår.

Svenska Spel är dock inte det enda spelbolaget som nu kommer att börja presentera nyckeltal. Det är ett gemensamt initiativ tillsammans med ATG och Kindred Group. Dessutom meddelar Betsson att de också kommer börja redovisa liknande nyckeltal.

— Det är första gången som branschen presenterar nyckeltal. Nu vill vi kunna inspirera andra spelbolag att haka på och dela med sig av nyckeltal. Det handlar om att öka transparensen och trovärdigheten för spelbranschen, säger Kajsa Nylander.

Riskfyllt spelande

Hur mycket man spelar, hur stor insättningen är, vilken spelform och ålder är några av de faktorer som ingår i Svenska Spels riskmodell när de avgör vilka kunder som visar tecken på ett riskfyllt spelande och som de i sin tur kontaktar.

— Ett riskfyllt spelande kan handla om att man spelar mer eller under längre tid än vad man tänkt. Det kan också handla om ett eskalerande spelbeteende, att man gör många insättningar per dygn eller att man börjar spela mycket på natten, säger Kajsa Nylander.

80 procent av de som Svenska Spel kontaktar är positiva till samtalet.

— Det är nästan alltid en positiv kontakt och det blir ett reflekterande samtal. Men många är också medvetna om sitt spelande.

Kajsa Nylander säger att när man vet vilka behov kunden har är det också lättare att sätta personliga gränser.

— Att vi kontaktar våra kunder handlar ju inte om att vi ska vara någon pekpinne utan det är bara av omtanke.

Förebyggande arbete

För Svenska Spel är det förebyggande arbetet mot spelberoende viktigt. Det finns flera olika insatser som de gör för att minska risken för att deras kunder hamnar i ett spelberoende.

— Vi kontaktar de som visar tecken på ett riskfyllt spelande men vi kontaktar också många fler kunder i ett förebyggande syfte.

När man registrerar sig som kund på Svenska Spel ska man dessutom välja en gräns för hur mycket man kan spela för i månaden. Om den gränsen är högre än 10 000 kronor gör Svenska Spel en inkomstgranskning.

— Det är för att man inte ska kunna spela över sina tillgångar. För oss är det viktigt att jobba proaktivt. Det är viktigt vad vi gör och att det vi gör faktiskt får effekt. Vi vill ju kunna behålla våra kunder, säger Kajsa Nylander.

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.