Nyheter24
Annons

Är tåget eller bussen försenad? Då kan ny garanti hjälpa dig att få ersättning

Publicerad: 7 juni 2023, kl. 19:53
Uppdaterad: 7 juni 2023, kl. 21:22
En ny garanti ska underlätta för resenärerna i de fall tåg eller bussar blir inställda eller försenade Foto: Johan Jeppsson/TT &Fredrik Sandberg/TT

Har du någon gång varit med om att tåget eller bussen är försenad? Från och med i dag, den 7 juni, har resenärer ett stärkt skydd i kollektivtrafiken, det skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande. 

Ny garanti ska underlätta för resenären

Det är Samtrafiken och Konsumentverket som tagit fram den så kallade "kom-fram-garantin" som innebär att resebolagen har ett ansvar i att lösa eventuella anslutningar som missats eller om det uppstår eventuella trafikstörningar. 

Den nya garantin omfattar tre punkter: 

  • Vid bokning kommer kunden direkt att få veta om biljetten omfattas av garantin.
  • Resenären har rätt att boka om resan om företaget inte lyckats erbjuda en ombokning inom 100 minuter från planerad avgång.
  • Resenären har rätt till ersättning för mat och dryck under väntetiden.

I pressmeddelandet säger Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand att det kommer underlätta för resenärerna.

– Det här är väldigt positivt för resenären. Det blir tydligt och mycket enklare att hålla koll på vad som gäller.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons