Har du någon gång varit med om att tåget eller bussen är försenad? Från och med i dag, den 7 juni, har resenärer ett stärkt skydd i kollektivtrafiken, det skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Ny garanti ska underlätta för resenären
Det är Samtrafiken och Konsumentverket som tagit fram den så kallade "kom-fram-garantin" som innebär att resebolagen har ett ansvar i att lösa eventuella anslutningar som missats eller om det uppstår eventuella trafikstörningar.
Den nya garantin omfattar tre punkter:
- Vid bokning kommer kunden direkt att få veta om biljetten omfattas av garantin.
- Resenären har rätt att boka om resan om företaget inte lyckats erbjuda en ombokning inom 100 minuter från planerad avgång.
- Resenären har rätt till ersättning för mat och dryck under väntetiden.
I pressmeddelandet säger Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand att det kommer underlätta för resenärerna.
– Det här är väldigt positivt för resenären. Det blir tydligt och mycket enklare att hålla koll på vad som gäller.