En ny garanti ska underlätta för resenärerna i de fall tåg eller bussar blir inställda eller försenade
En ny garanti ska underlätta för resenärerna i de fall tåg eller bussar blir inställda eller försenade - Foto: Johan Jeppsson/TT &Fredrik Sandberg/TT

Är tåget eller bussen försenad? Då kan ny garanti hjälpa dig att få ersättning

Har du varit med om att tåget eller bussen inte kommer? Eller att avgången ställs in? Nu kan en ny garanti hjälpa dig till rätt ersättning.


Har du någon gång varit med om att tåget eller bussen är försenad? Från och med i dag, den 7 juni, har resenärer ett stärkt skydd i kollektivtrafiken, det skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande. 

Ny garanti ska underlätta för resenären

Det är Samtrafiken och Konsumentverket som tagit fram den så kallade "kom-fram-garantin" som innebär att resebolagen har ett ansvar i att lösa eventuella anslutningar som missats eller om det uppstår eventuella trafikstörningar. 

Den nya garantin omfattar tre punkter: 

  • Vid bokning kommer kunden direkt att få veta om biljetten omfattas av garantin.
  • Resenären har rätt att boka om resan om företaget inte lyckats erbjuda en ombokning inom 100 minuter från planerad avgång.
  • Resenären har rätt till ersättning för mat och dryck under väntetiden.

I pressmeddelandet säger Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand att det kommer underlätta för resenärerna.

– Det här är väldigt positivt för resenären. Det blir tydligt och mycket enklare att hålla koll på vad som gäller.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!