Drygt tio procent av livsmedelsföretagen ger fel information om allergener. Arkivbild.
Drygt tio procent av livsmedelsföretagen ger fel information om allergener. Arkivbild. - Foto: Janerik Henriksson/TT

Livsmedelsföretag ger fel besked om allergener

Drygt tio procent av livsmedelsföretagen ger felaktig information om allergener. Nu vill Livsmedelsverket och Socialstyrelsen se en nationell strategi för att råda bot på problemet.


Nationell strategi för matallergi

I augusti 2022 gav regeringen Socialstyrelsen och Livsmedelsverket i uppdrag att genomföra en studie för att utveckla det förebyggande arbetet inom allergiområdet, samt för att främja en jämlik vård.

Livsmedelsverket och Socialstyrelsen föreslår en nationell strategi för matallergi. Den ska bland annat omfatta:

Säkra livsmedel – lättare för yrkesgrupper och allmänhet att nås av kunskap om risker med allergener vid produktion av livsmedel samt vid servering på restaurang, i skola och på fritiden.

Förebyggande åtgärder – insatser för att främja att barn tidigt introduceras till olika livsmedel utan omotiverad rädsla för att utveckla allergi.

God och jämlik vård – heltäckande kunskapsstöd för hela vårdkedjan.

Källa: Livsmedelsverket

Över tre miljoner människor i Sverige har astma, allergi eller annan överkänslighet. Felaktig information om maten som serveras i skolan eller restaurangen, eller säljs i mataffären kan leda till allvarliga konsekvenser och onödiga samhällskostnader.

Därför fick Livsmedelsverket och Socialstyrelsen förra sommaren i uppdrag av regeringen att utreda vilka insatser som behövs för att färre människor ska drabbas av allergiska besvär.

Myndigheternas förslag är en nationell strategi. Den ska bland annat innehålla beskrivning av ansvarsfördelning, samordning, mål samt uppföljning.

Enligt Livsmedelsverket har livsmedelsföretagen en särskilt viktig roll i det hela, då de är med i kedjan från produktion till försäljning av varor till butiker och restauranger.

"Bättre kunskap om risker med allergener i produktion och servering på restaurang gör det lättare för livsmedelsföretag i Sverige att följa lagstiftningen och producera säkrare livsmedel. Det är en förutsättning för att det ska bli bättre för personer med matallergi", säger Ylva Sjögren Bolin, immunolog och projektledare på Livsmedelsverket, i ett pressmeddelande.

TT
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!