Jessica Löfström drev tidigare ett bemanningsföretag i byggsektorn, men ägnar nu sin tid åt att få makthavare att agera mot byggfusket. Arkivbild.
Jessica Löfström drev tidigare ett bemanningsföretag i byggsektorn, men ägnar nu sin tid åt att få makthavare att agera mot byggfusket. Arkivbild. - Foto: Lisa Arfwidson/SvD/TT

"Ett under att det inte sker fler olyckor"

Nitton olika företag arbetade samtidigt på bygget i Sundbyberg när hissen rasade och fem personer omkom. Dålig översiktskontroll, svart arbetskraft, och papperslös personal som inte vågar påpeka brister förekommer i byggbranschen i stort och försämrar säkerheten, enligt experten Jessica Löfström.


De nitton företagen är alla underleverantörer. Och antalet är inte ovanligt högt, det är så det oftast ser ut.

Jessica Löfström är grundare av företaget Ansvar Säkerhet och har granskat arbetslivskriminalitet i byggbranschen. Hon pekar ut mängden underentreprenörer som den största orsaken till sämre säkerhet på arbetsplatserna.

— Jag är inte förvånad. Det är så dålig arbetsmiljö i dag att det är ett under att det inte sker fler olyckor.

Det beror på flera saker, enligt Jessica Löfström. När många olika bolag är inblandade försvinner ansvaret för arbetsmiljön någonstans på vägen. Varken det systematiska arbetsmiljöarbetet eller riskinventeringar blir av.

— Om det här inte finns så blir det olyckor. Och så blir det när man har väldigt många led. Det är väldigt viktigt, men det är så här en byggarbetsplats i dag är uppbyggd.

Svart arbetskraft

För en underentreprenör ökar också viljan att ta in svart arbetskraft, där lönerna under de senaste decenniet rasat ner mot bara några tior i timmen.

— Vi ser att det blir fler och fler illegala som är här och arbetar och då ökar riskerna.

Personer som jobbar svart är också ofta i Sverige illegalt och håller sig undan myndigheterna. Att påtala miljöbrott eller brister i arbetsmiljön är därför otänkbart.

— De gör inte det då de vet att de ska inte synas eller höras. Hela den här illegala ökningen av människor som är här och jobbar ökar riskerna för olyckor markant.

Stränga sanktionsavgifter

För att verkligen minska antalet olyckor krävs flera åtgärder från politiskt håll, säger Jessica Löfström.

I dag kan ett företag som fuskat med bemanningen tvingas betala sanktionsavgift på 20 000 eller 25 000 kronor, berättar Löfström.

— Det är otroligt små vitesbelopp givet att en illegal har 40 kronor i timmen. Det är ju mindre än kaffepengar för företaget att betala de här sanktionerna. Vitesbeloppen måste upp rejält, det måste svida att göra fel.

Hon anser att sanktionsavgifterna i stället borde vara baserade på företagets omsättning. Dessutom tycker hon att företag som åker fast med illegal arbetskraft ska portas från offentliga upphandlingar.

— Jag kan garantera dig att om risken fanns att man skulle bli utesluten från kommande upphandlingar i låt säga fem år, då skulle det stävjas i leden.

— Det är ingen som skulle riskera att tappa chansen att vara med och dela på de där 900 miljarderna varje år.

Kan strida mot lagen

Enligt lag måste personal på byggarbetsplatser vara registrerade i en så kallad personalliggare som ska uppdateras dagligen. De flesta byggbolag har ett elektroniskt identifieringssystem, ID06, där man loggar in sig med ett kort.

Två av de fem som omkom i hissolyckan var inte inloggade i systemet. Enligt Patrik Toresäter, vd på huvudentreprenören Andersson, var dessa två nyanställda hos en underentreprenör och hade därför inte hunnit få ut sina ID06-kort.

"Därför fick de i stället identifiera sig med pass och se till att passen fanns tillgängliga, i väntan på att deras ID06-kort levererades. Trots att de nya medarbetarna inte var korrekt inloggade hade vi alltså god kontroll på vilka som befann sig på arbetsplatsen," skriver han i ett mejl till TT.

Men det är ett lagbrott, säger Jessica Löfström.

— Det är ett brott mot skatteförfarandelagen om de inte var inskrivna. Om de nu hade deras passuppgifter, varför har de då inte skrivit in dem i personalliggaren? Det är lag på att man ska göra det, säger Jessica Löfström och fortsätter:

— Och ja, plastkortet tar ett par dagar att få, men du kan logga in dig i alla fall, direkt vid ansökan.

TT
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!