Sedan november 2023 har Systembolaget lanserat en tjänst vars syfte är att underlätta navigeringen på hemsidan.
Det är det artificiella intelligens-verktyget Amelia som ska göra det enklare för kunderna att hitta andra liknande viner än det man klickat in sig på.
Systembolagets Ai-funktion ska underlätta för kunderna
Det hela går ut på att om du klickat in dig på ett vin i Systembolagets sortiment, men vill hitta andra liknande varor, ska du genom ett knapptryck få hjälp av Ai-verktyget Amelia som då presenterar ”liknande varor” till dig.
– Vi jobbar alltid med att utveckla vår verksamhet med ny teknik så att vi kan möta kunden på ett så bra sätt som möjligt oavsett om man väljer att möta oss i butik, i vår app eller på vår hemsida. Och där är AI självklart ett intressant område, skriver Teodor Almqivst, pressansvarig hos Systembolaget i ett mejl till Nyheter24.
Och arbetet med att implementera funktionen har pågått en längre tid, förklarar Almqivst.
– Det ligger ett långt och gediget arbete bakom Amelia och det är kul att tjänsten sedan november 2023 finns tillgänglig för alla våra kunder på vår hemsida och i vår app. Innan vi släppte tjänsten till alla så har Amelia först testats internt med medarbete och sedan i vår app under ”Systembolaget testar”, skriver han.
Enligt Systembolagets egna uppgifter används funktionen av tusentals användare varje vecka.

Här kan du läsa fler nyheter från Nyheter24: