I flera intervjuer berättar kunder hos företaget Sellpy om missnöjet.
I flera intervjuer berättar kunder hos företaget Sellpy om missnöjet. - Foto: Adam Wrafter/SvD/TT & Henrik Montgomery/TT

Dyra varor "försvinner" från Sellpy – kunderna rasar: "Stöld"

Second hand-sajten Sellpy säljer tusentals kläder från privatpersoner varje dag. Flera kunder avslöjar för Nyheter24 om företagets orimliga villkor, ersättningar och hur de tappar bort varor.
"Sellpy tappade bort mina designlampor som kan köpas för 8 500 kronor", avslöjar en kund.


Nyheter24 granskar Sellpy

Nyheter24 har i en granskning av företaget Sellpy, som bedriver handel med second hand-varor, tagit del av flera separata berättelser från olika kunder. 

De har använt plattformen Sellpy för att sälja diverse varor men där det, enligt dem, slutat i besvikelse. Enligt säljarna Nyheter24 haft dialog med eller tagit emot berättelser från har det i stor utsträckning handlat om orimlig ersättning eller där borttappade varor inte ersatts med ursprungsvärdet.

Nyheter24:s granskning utgår även från de anmälningar som inkommit till Konsumentverket.

Nyheter24 har i mejlkorrespondens försökt få Sellpy att bemöta både frågor och berättelser från användare.

Det svenska företaget Sellpy är en stor aktör inom näthandel och second hand. Genom att beställa så kallade "Sellpy-påsar" för 29 kronor styck har du möjlighet att sälja varor till privatpersoner, mot att företaget får ett arvode.

Beroende på hur mycket Sellpy tror sig kunna sälja varan för styr också hur stort arvode de tar per såld vara.

Sedan 2019 har företaget hela 89 anmälningar hos Konsumentverket där en majoritet rör avtal, pris eller marknadsföring. Mörkertalet verkar dock vara högre då Nyheter24 har tagit del av flera vittnesmål från individer som delat sin erfarenhet av företaget. Synonymt för dessa röster är att det finns ett stort missnöje mot just avtal, pris och marknadsföring, där bilden av en av Sveriges största näthandelaktörer i stor utsträckning är negativ.

Sellpys prismodell visar hur mycket du får och hur mycket företaget behåller vid försäljningsbelopp på olika nivåer. Foto: Skärmavbild Sellpy.se

"Polisanmält Sellpy"

En person som sålt varor hos företaget beskriver hur hen sedan 2019 använt sig av tjänsten. Men efter att 15 varor försvann spårlöst i vintras, är hon numera inte intresserad av att fortsätta sälja varor hos Sellpy.

– I vintras ”försvann” ett 15-tal varor. Jag blev då erbjuden en ersättning som var 60 procent lägre än värdet på sakerna. Efter många turer med mejlkontakt och telefonsamtal har jag nu polisanmält Sellpy för stöld och bedrägeri och även anmält till Konsumentverket. Flera nya plagg och skor försvann, bland annat oanvända Ecco-skor för 1 300 kronor, säger hen och fortsätter: 

– De klassificerade vissa varor felaktigt, till exempel kallades oanvända läderskor för syntetskor. Då stod jag på mig och krävde en omklassificering. Varorna som sedan försvann gjorde det efter att en ny bedömning skulle göras. De skickades på fotografering och försvann spårlöst. Då erbjöd de mig 160 kronor när plaggen var värda ett par tusen kronor.

Sälja på nätet? Här är de mest eftersökta möblerna

Nyheter24 har tagit del av flera Sellpy-användares vittnesmål. Många säljare kritiserar företaget. Foto: Adam Wrafter/SvD/TT

Sellpy tappade bort lampor för 8 500 

En annan person som använt Sellpy för att sälja både kläder och inredning berättar för Nyheter24 hur hen fått kläder för ett par hundralappar borttappade. Men droppen var när designlampor för flera tusen försvann spårlöst.

”Sellpy tappade bort mina designlampor som kan köpas för 8 500 kronor. Jag fick 280 kronor som plåster på såren”, skriver hen i mejlkorrespondens med Nyheter24.

Hen berättar vidare att situationen med de borttappade lamporna upplevdes som märklig då allt annat i påsen såldes utan problem, men lamporna gick inte längre att spåra.

Fått ett sånt här sms? Nu varnar polisen för nya bluffmetoden

Nya skor värda 5 400 försvann

Ytterligare en säljare beskriver hur hen skickade två Sellpy-påsar till företaget när beskedet kom att det osade en ”odör” ur dem. Säljaren krävde då att få påsarna skickade tillbaka till sig, vilket Sellpy ska ha gjort. Men då började problemen.

”Jag skickade två paket till Sellpy. De meddelade ganska fort att en odör kom ur lådorna. Då bad jag dem att skicka tillbaka varorna. Ett paket kom tillbaka men det andra kom aldrig fram”.

Säljaren menar att det som låg i lådorna, två par nyinköpta och oanvända skor från Ralph Lauren och GANT, hade ett värde på strax över 5 000 kronor utöver andra varor som också försvann. 

Säljaren inhandlade skorna med rabatter vilket gjorde att hen betalade strax över 3 300 kronor. Efter att ha dragit ärendet om den försvunna lådan i långbänk med Sellpy, fick hen en ersättning på 1 400 kronor. Det vill säga närmare 2 000 kronor mindre än vad säljare införskaffade dem för. I ersättningen inkluderas även andra försvunna varor som till exempel flertalet jeans, klänningar, ridkläder och barnkläder.

Enligt den mejlkonversation mellan säljaren och Sellpy som Nyheter24 tagit del av skriver företaget att man utgår från vad liknande varor tidigare sålts för och inte vad varor som ligger ute till försäljning har för pris. Det ska alltså vara detta som utgör en eventuell kompensation, inte vad produkterna kostat för säljaren själv eller eventuell prissättning annorstädes oavsett om det rör sig om nya, oanvända varor.

Sälja second hand? Så mycket av dina pengar tar sidorna


Kundens kvitto på de nyköpta skorna. Värdet på de borttappade skorna var strax ver 5 400 kronor. Med rabatter kostade skinn- och läderskorna över 3 300 kronor. Ersättningen för de borttappade varorna blev totalt 1 490 kronor. Foto: Privat

Knepen att känna till innan på du säljer på Tradera

Sellpys svar på kritiken: "Hanterar miljontals varor varje månad"

När Nyheter24 kommer i kontakt med Sellpy och ber om en telefonintervju avböjer de. Motiveringen lyder då att företaget inte har möjlighet att ställa upp men att man gärna svarar på frågor via mejl.

I  ett av fallen vi fått till oss gällde det en vara som enligt säljaren var värd över 8 000 kronor. Varan försvann i er hantering och ersättningen ska då ha landat på 280 kronor. Tycker ni det är rimligt och vad har ni att säga om den negativa upplevelsen säljaren har efter det?

"Kunder får information och samtycker till våra allmänna villkor när de lägger en beställning, beställer en Sellpy-påse eller upphämtning av påse. Vi hanterar miljontals varor varje månad och trots vårt löpande kvalitetsarbete sker det tyvärr ibland misstag i hanteringen. I de fall föremål har gått förlorade kompenserar vi säljaren baserat på vår historiska försäljningsdata", skriver de.

Det finns 89 anmälningar mot Sellpy/Sellhelp AB där fler än hälften har ärendemeningen ”Avtal, pris eller marknadsföring”. Hur ser ni på att era kunder har en negativ uppfattning gällande det?

"Om en vara av någon anledning inte bedöms kunna säljas för mer än 50 kr (den undre gräns som informeras om i våra villkor) informeras säljaren via e-post och SMS och har 72 timmar på sig att agera på vår kommunikation innan varan skickas till våra återvinningspartners för vidare sortering. Vi ser löpande över nivåer och belopp när det kommer till kompensation och ersättning och strävar efter att alla kunder ska bli nöjda."

När vi sedan ber Sellpy att utveckla sina svar och ge sin syn på specifika situationer säljare beskrivit för oss, väljer de att inte kommentera specifika ärenden. Men betonar samtidigt att man strävar efter att alla kunder ska bli nöjda.

"Vi ser löpande över nivåer och belopp när det kommer till kompensation och ersättning och strävar efter att alla kunder ska bli nöjda, är man inte nöjd uppmanar vi kunden att höra av sig till oss igen för fortsatt dialog. Då vi inte kommenterar specifika ärenden hänvisar vi i övrigt till vårt tidigare svar".

Traderas mest sålda produkter 2023 – det toppar listorna

Har du något att dela med dig av?

Har du något att dela med dig av efter din upplevelse av Sellpy? Hör gärna av dig till johan.akesson@nyheter24.se.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!