Flera kunder har anmält Synsam till Konsumentverket. Genrebilder.
Flera kunder har anmält Synsam till Konsumentverket. Genrebilder. - Foto: Ludvig Heiberg Larsen/TT/Christine Olsson/TT

Kunderna rasar mot Synsam – känner sig vilseledda

Flera kunder har anmält Synsam till Konsumentverket, då de känner sig lurade och vilseledda av optikerjätten. Här är Synsams svar på kritiken.


Flera kunder har flaggat för att de känner sig lurade av optikerjätten Synsam. Konsumentverket har fått in flera anmälningar av kunder som känner sig lurade och vilseledda av Synsam.

De menar att den information de fått om sina abonnemangsavtal haft bristande information, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

MISSA INTE:

Kunderna rasar på Marabous stora förändring: "Blir illamående"

Kunderna rasar mot Max: “Blir faktiskt lite ledsen”

Kunderna känner sig vilseledda av Synsam

Det som kunderna ska ha känt är oklart med informationen i abonnemangsavtalen är man som kund endast hyr glasögonen. Kunderna har därför inte förstått att man förlänger sin bindningstid om man byter glasögonpar.

Vad det kostar att faktiskt köpa ut ett par glasögon  efter den avslutade hyrtiden upplever flera också ska ha varit oklart.

Konsumentverket menar att det i avtalet verkar som att det ska ingå ett årligt glasögonbyte, utan att bindningstiden förlängs. Men så är alltså inte fallet.

Foto: Terje Pedersen/TT

Konsumentverkets uppmaning till optikerjätten

Konsumentverket väntar nu på ett besked från Synsam om hur all information från säljarna kommer att förtydligas. De har till den 31 maj 2024 på sig att meddela myndigheten detta.

Jenny Fridh, kommunikationschef, bemöter kritiken i en kommentar till TV4 Nyheterna. Hon menar att det redan framgår i avtalen hur förlängningen av abonnemangen fungerar.

”Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår tjänst och försöker vara så tydliga som möjligt om abonnemanget genom hela processen, både i butik, på hemsidan och via uppföljande mejl. Tyvärr uppstår det någon gång emellanåt missförstånd och vi vill alltid lösa det direkt med kunden. Från vår sida är det givetvis ett misslyckande när en kund vänder sig med klagomål till en konsumentorganisation. Vi tar allvarligt på det och följer upp och arbetar med ständiga förbättringar”, skriver hon i ett mejl till TV4 Nyheterna.

MISSA INTE: 

Kunderna rasar mot Klarna: "De terroriserar kunderna"

Kunderna rasar på Ica: ”Fullkomligt vidrigt”

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!