Om du gör en flyttanmälan hos Skatteverket finns det några viktiga detaljer du bör känna till.
Om du gör en flyttanmälan hos Skatteverket finns det några viktiga detaljer du bör känna till. - Foto: Henrik Montgomery/TT & Stella Pictures

Skatteverkets uppmaning: Misstagen du ska undvika vid flytt

I händelse av att du flyttar är det viktigt att anmäla detta till Skatteverket. Men om det blir fel finns några saker du måste känna till.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
FAKTA: SKATTEVERKET

Skatteverket bildades 2004 genom en sammanslagning av Riksskatteverket och de tidigare 10 länsstyrelsernas skatteenheter.

Skatteverket leds av en generaldirektör som utses av regeringen.

Myndigheten har omkring 10 000 anställda på sju regioner och 100 skattekontor runt om i landet.

Källa: Skatteverket

Skatteverkets uppdrag är att bidra till ett fungerande samhälle för både medborgare och näringsliv. 

Genom att bland annat ansvara för att ta in skatter, registrera bouppteckningar och att se över befolkningen är målet att uppfylla myndighetens vision om att göra det enkelt och tryckt för alla att kunna göra rätt.

En av de saker myndigheten ansvarar för är att ta emot din flyttanmälan i händelse av att du flyttar. Då ska du göra en anmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. 

Nyligen påbörjade Skatteverket arbetet med att skicka ut 500 000 brev till personer som lämnat in en flyttanmälan. 

LÄS MER: 500 000 svenskar väntas få brev från Skatteverket

Foto: Janerik Henriksson/TT
Foto: Janerik Henriksson/TT

Flyttanmälan hos Skatteverket: Det måste du tänka på

Även om det är relativt enkelt att göra flyttanmälan via Skatteverkets hemsida så finns det trots allt saker du måste ha i åtanke.

– Tänk på att flytten behöver göras inom en vecka från att man flyttar. Det går dock bra att skicka in sin anmälan i god tid i förväg. Då ligger anmälan vilande och registreras vid flyttdatumet, säger Jens Lindqvist, verksamhetsutvecklare inom folkbokföringsfrågor på Skatteverket i en intervju med Nyheter24.

Viktigt är då att också skriva rätt uppgifter i anmälan. Det kan annars göra att viktiga utskick, såsom räkningar, hamnar fel. Därför ska du tänka på att rätt lägenhetsnummer anges i flyttanmälan och om du är osäker bör du dubbelkolla med hyresvärden. 

– Ett lägenhetsnummer är alltid fyra siffror som berättar vilken våning och lägenhet du bor på. Du kan ibland hitta lägenhetsnumret i husets entré, på ditt postfack eller i ditt kontrakt. Kontakta din fastighetsägare eller bostadsrättsförening om du inte vet vilket nummer din lägenhet har.

MISSA INTE: Har du fått ett sånt här sms? Nu varnar Kronofogden

Fel i flyttanmälan till Skatteverket? Då ska du göra det här

Enligt Lindqvist kan det trots allt bli fel och då är det viktigt att man vänder sig till Skatteverket omgående och meddelar detta.

– Det kan vara om man råkat skriva fel lägenhetsnummer, eller om något händer så att man trots allt inte ska flytta till den adress som man anmält, säger han.

I händelse av att någon annan gjort en flyttanmälan i ditt namn, så finns hjälp att få för att korrigera uppgifterna.

– Anmäler man via Skatteverkets e-tjänst behöver man e-legitimera sig, och då är man inloggad som sig själv. Vi kan tipsa om tjänsten "Spärra obehörig adressändring", som gör att ingen kan anmäla flyttning i ditt namn, säger han och tillägger: 

– Skulle det av någon anledning bli fel av misstag är det bara att höra av sig, så ser vi till att blir rätt, säger Lindqvist till Nyheter24.

LÄS MER: 

Fått ditt BankID kapat? Det ska du göra

110 000 pensionärer får 28 000 kronor – är du en av dem?

/
/
/
stats