SL skyldig resenärer 232 miljoner kronor – är du en av dem?
Om du har ett gammalt SL-kort liggandes i byrålådan kan du vara en av dem som ska få pengar tillbaka. Här kan du läsa om hur du gör för att få tillbaka dina pengar.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Nästan en kvarts miljon kronor står SL i skuld till sina resenärer. Det efter att i april 2023 ha bytt biljettsystem då de dåvarande accesskorten var totalt laddade med omkring 230 miljoner i reskassa. Korten blev då ogiltiga, och pengarna likaså oanvändbara.
Sedan dess har knappt en tiondel av skulden betalats tillbaka till kunderna. Det var Mitt i först med att rapportera om.
– Det är inte bra att resenärer ligger ute med pengar hos oss, säger Claes Keisu på SL till TV4.
LÄS MER: Transportstyrelsens varning: Då ska du sluta köra bil
Miljontals SL-kort – få hör av sig för att få pengar tillbaka
Skulden kommer från pengar som resenärer laddade de blåa korten med innan de blev ogiltiga. Men trots att SL gjort flera informationskampanjer har få kunder hört av sig för att få pengarna tillbaka.
Enligt Claes Keisu antas skulden beröra miljontals SL-kort. Han säger till TV4 att många gissningsvis är ovetandes om att de har pengar att hämta ut.
– Det kan vara så att folk har tappat bort kortet, de är bortglömda eller slängda. Eller så är det bara småslattar kvar på kortet som man inte känner är värt besväret, säger Claes Keisu.
MISSA INTE:
Pengar till 5 300 svenskar – då betalas de ut av Skatteverket
Så prutar du som ett proffs – 6 enkla knep
95 procent av potten är kvar
I nuläget har totalt 105 092 resenärer fått tillbaka sina pengar. Men fortfarande återstår 95 procent av potten. Pengarna kommer ligga kvar hos SL i totalt tio år, sedan blir pengarna SL:s.
Som resenär har du alltså tio år på dig att skramla fram ett gammalt SL-kort och begära tillbaka eventuell reskassa.
Uppmanar kunder att hitta sina kort
Färre och färre hör av sig och vill ha pengar tillbaka. I april 2023 fick 16 000 kunder tillbaka sina pengar men i juli i år var motsvarande siffra knappt 4000 personer.
– Det krävs att man hittar sitt kort för att få pengarna tillbaka, vilket vi uppmanar till. Vi ska inte vara bank, säger Claes Keisu till TV4.
Så här gör du för att få tillbaka dina pengar
Om du har registrerat Access-kort på mina sidor:
- Gå in på Mina biljetter och logga in.
- Hitta det SL Access-kort du vill ha utbetalning från och klicka på Begär utbetalning.
- Fyll i clearingnummer och kontonummer för det bankkonto du vill ha pengarna utbetalda till och gå vidare.
Om du har ett fysiskt Access-kort:
- Gå in på Mina biljetter och logga in.
- Hitta det SL Access-kort du vill ha utbetalning från och klicka på Begär utbetalning.
- Fyll i clearingnummer och kontonummer för det bankkonto du vill ha pengarna utbetalda till och gå vidare.
Vill du hellre besöka SL:s kontor tar du med dig ditt Acsess-kort och gör en utbetalning hos dem på Sergels torg eller i Centralstationen, skriver TV4.
MISSA INTE: Pengakris? Ekonomens snabba lösning: "20 000 kronor"