Varning riktas till dig som fått ett sånt här meddelande
Nu går ytterligare ett företag ut och varnar konsumenter efter att bedragare utnyttjat deras varumärke.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
I Brottsförebyggande rådets (Brå) nya trygghetsundersökning visar det sig att varannan svensk oroar sig för brottsligheten i samhället, vilket är den högsta uppmätta siffran någonsin.
Undersökningen visar också att det är fler som utsatts för bedrägerier under 2023 än tidigare.
Vad är nationella trygghetsundersökningen?
- Mäter allmänhetens utsatthet för brott, otrygghet och oro för brott.
- Bygger på webb- och postenkäter till ett urval av drygt 200 000 personer i åldrarna 16–84 år.
- Genomförs årligen av Brå sedan 2006.
- Bedöms kunna representera den svenska befolkningen relativt väl.
- 2024 års undersökning bygger på svar som samlats in under 2023.
Källa: TT
Och statistik från polisen bekräftar detta. Jämfört med 2022 ökade antalet anmälda bedrägeribrott med 21,9 procent under 2023 och enligt Lotta Mauritzson, samordnare på nationellt bedrägericentrum, uppgick brottsvinsterna för bedrägerier till hela 7,5 miljarder kronor.
– 7,5 miljarder är oerhört mycket pengar. Speciellt med tanke på att de också i de flesta fall går direkt till organiserad brottslighet som därmed stärker sina positioner rejält, har samordnaren Lotta Mauritzson sagt i ett pressmeddelande.
Flera företag har varnat för bedragare
Under det senaste året tycks inte bedrägerierna ha avstannat. I stället har flera myndigheter, organisationer och företag varnat för att bedragare utger sig för att representera dem i allt från telefonsamtal till mejlutskick.
Bland de utsatta företagen finns allt från Riksförbundet M Sverige, Länsförsäkringar och Liseberg.
”Varning för scam för våra boendegäster. Just nu har vi uppgifter om att gäster som har bokningar hos oss utsätts för bedrägeriförsök. Ett meddelande skickas ut via Snapchat eller WhatsApp och utger sig för att vara från Liseberg. Vi uppmanar er mottagare av dessa meddelanden att inte klicka på några länkar eller svara på dem", skrev nöjesparken på sin hemsida i slutet av sommaren.
LÄS MER: Fått det här meddelandet? Nu varnar nöjesparken för bedrägeri
MISSA INTE: Varningen: Flera lurade av nytt bluffmejl – är du en av dem?
Klarnas varumärke utnyttjas av bedragare
Nu har ännu ett företag drabbats av bedragare, som denna gång skickat ut sms i deras namn. Denna gång är det betaltjänstföretaget Klarnas varumärke som används, vilket Råd & Rön skrivit om.
"Hej, Ditt kort har nu skapats. Om det inte var du, kontakta oss snarast: XXX XXX XXXX. Referensnummer: XXXXX", står det i meddelandet som är signerat med "Mvh, Klarna".
Klarna: "Viktigt att konsumenter är uppmärksamma"
När Nyheter24 frågar Klarna om bedrägeriförsöket uppger Joel Hedin, som är communications manager på företaget, följande:
"Tyvärr försöker bedragare använda vårt varumärke, precis som de gör med storbanker och svenska företag med högt förtroende, för att lura konsumenter. Det är viktigt att konsumenter är uppmärksamma och inte trycker på länkar eller ringer upp telefonnummer. Om man är det minsta tveksam ska man själv ta kontakt med kundservice hos företaget."
MISSA INTE: Fått det här meddelandet? Polisen varnar för nya bedrägerier
Vidare uppger Hedin att man publicerat ett informationsmeddelande i sina kundservicekanaler för att uppmärksamma konsumenter om bedrägeriförsök som görs i deras namn – då via telefonsamtal.
"Varning! Bedragare låtsas ringa från Klarna och ber om våra kunders personuppgifter. Avbryt samtalet omedelbart om någon ringer och ber om dina inloggningsuppgifter. Klarna och andra legitima organisationer skulle inte kontakta sina kunder för att få personlig information, lösenord eller inloggningsuppgifter", går att läsa på sajten.
Avslutningsvis hänvisar Hedin till sidan "Shoppa säkert med Klarna" där företaget bland annat listar faktorer som gör att du lättare identifierar bedrägeriförsök:
- Tidspress och hot. Bedragaren hävdar att det är bråttom att lämna ut känslig information, till exempel kontouppgifter.
- Felstavningar och dålig grammatik. Bedragarnas meddelanden är ofta översatta av en automatiserad programvara och innehåller således ofta stavfel och en märklig grammatik.
- Falska grafiska profiler och webbadresser. Bedragarna använder sig ofta av loggor, men med mindre fel, som liknar logotypen från det företag som de utger sig för att vara. Var också uppmärksam på udda okända domäner.
Har du fått ett bluff-sms eller falskt mejl? Tipsa mig på julia.zabielski@nyheter24.se.
LÄS MER: Nyheter idag – aktuella nyheter från Sverige och världen
MISSA INTE: Senaste nytt – ta del av det som händer just nu