- Foto: Bertil Enevåg Ericson / TT & Pexels

Ny chokladask utmanar klassikerna i jul: "Lite vågat"

De klassiska chokladaskarna "Aladdin" och "Paradis" är nästintill heliga under julen. Men nu finns en ny konkurrent på marknaden.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Det närmar sig juletider och snart kommer julklappar inhandlas, julgodis bakas och de heliga chokladaskarna åker fram på bordet. Men i år finns det en utmanar till de klassiska chokladaskarna "Aladdin" och "Paradis".

MISSA INTE: 

Så lång ledighet kan du få i jul – med bara 5 semesterdagar

Starka reaktioner på årets julsenap med apelsinsmak

Fazer lanserar klassisk chokladask 

Det klassiska chokladaskarna "Aladdin" och "Paradis" produceras av godisjätten Marabou. De släppte den första asken "Aladdin" redan 1939 följt av "Paradis" som lanserades 1957.

Den nya konkurrenten är ingen mindre än godisjätten Fazer som bland annat producerar Geisha, Dumle och Tutti Frutti. Godiset exporteras till mer än 40 länder och koncernens omsättning uppgick under förra året till 1,2 miljarder euro, skriver de på sin hemsida.

Fazer producerar många kända godisar. Foto: Robin Haldert / TT

LÄS MER: Nyheter idag – aktuella nyheter från Sverige och världen

MISSA INTE: Senaste nytt – ta del av det som händer just nu

"Varför har ingen tänkt på det här innan?"

Men det kanske inte är så konstigt att det kommer en ny konkurrent när "Aladdin" och "Paradis" säljer som lemonad på en solig dag. 

Sofia Ulver, docent i konsumtionsvetenskap vid Lunds universitet, säger till TV4 Nyheterna att Fazer gör ett smart drag.

– Jag tyckte att det var fascinerande och lite vågat. ”Aladdin” och ”Paradis” fyller någon slags folkhemsnostalgisk funktion i svensk kultur. Det är så uppenbart och bra gjort tycker jag, det är klart att de ska göra det. Varför har ingen tänkt på det här innan?, säger hon till TV4 Nyheterna.

Det är även en bra tajming för Frazer att lansera asken just nu menar Ulver. Eftersom Marabous ägare Mondelez, har fått mycket kritik för kopplingen till Ryssland.

– Fazer använder Marabous jättekända utformning och formspråk för att tacka in deras plats. Om Rysslandskopplingen är som den var och om folk känner till den så är det här jättebetydelsefullt. Om de på något sätt kan sprida kunskapen igen och aktualisera deras skumma position till Ryssland så är de i ett guldläge att ta över den här folkhemskartongen med sin ask, säger Ulver.

MISSA INTE:

Julkalendern är värd 5 000 – har du en hemma?

Så blir Aladdinasken 2024 – här är alla praliner

/
Jul
stats