Mycket tid med digitala verktyg ger inte automatiskt digital kompetens, enligt Dirkr Hastedt. Arkivbild.
Mycket tid med digitala verktyg ger inte automatiskt digital kompetens, enligt Dirkr Hastedt. Arkivbild. - Foto: Tim Aro/TT

IEA-chefen: Myt att it-generationen lär sig själv

Det går inte längre att leva på myten att barn och ungdomar på egen hand skaffar sig digital kompetens. Elever behöver få mer undervisning i dator- och informationskunskap – och fler prov, säger IEA-chefen Dirk Hastedt.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
Fakta: Icils

Icils (International Computer and Information Literacy Study) undersöker åttondeklassares digitala kompetens – att kunna söka och hantera information på nätet, och känna till lösenordsfiske och andra risker.

En frivillig del av testet handlar om att förstå grunderna för programmering.

Ansvarig för studien är den internationella forskarorganisationen IEA.

Skolverket ansvarar för den svenska delen.

Studien har genomförts 2013, 2018 och 2023.

Drygt 30 länder har deltagit i Icils 2023. Sverige var med för första gången.

Icils är det första stora testet av svenska elevers digitala kompetens.

Källor: IEA och Skolverket

IEA är den internationella forskarorganisation som precis släppt resultaten från Icils, en mätning av åttondeklassares digitala kompetens. Det svenska resultatet visade att fyra av tio elever inte når upp till en grundläggande nivå.

— Det är för hög andel, ett resultat man inte kan vara nöjd med, konstaterar Dirk Hastedt från kontoret i Amsterdam.

Inte för svårt

Men Sverige är inte sämst. Internationellt är det fem av tio elever som har svag eller mycket svag it-kompetens. Dirk Hastedt har fått frågan om testet varit för svårt. Hans svar är nej, och visar en av de svårare uppgifterna – en annons om en varas förträfflighet, med hänvisning till en marknadsavdelning. Endast 16 procent av alla elever, 27 procent av de svenska, kunde motivera varför informationen måste tas med en nypa salt.

— Det är fullt rimligt att elever i åttonde klass kan sålla fram trovärdig information på nätet. Den tiden är förbi när läraren skickade eleverna till biblioteket och bad dem söka information i ett uppslagsverk, säger Dirk Hastedt.

IEA-chefen Dirk Hastedt. Arkivbild.
IEA-chefen Dirk Hastedt. Arkivbild.

Fördelar med prov

IEA-chefen hoppas också att myten om att it-generationen automatiskt blir it-kompetent bara för att de tillbringar mycket tid med digitala verktyg dör.

— Min uppfattning är att eleverna måste få mer undervisning i dator- och informationskunskap. Digital kompetens nämns i läroplaner, men det är mycket sällsynt med tester eller prov. Och frånvaron av prov kan vara en delförklaring till de svaga resultaten. För lärare, de lär ut det som ska testas. Och eleverna, de lär sig sådant de vet kommer på ett prov, säger Dirk Hastedt.

TT
/
stats