Det vaknas juletider och både gator och skyltfönster har smyckats med julpynt samt belysningar. Och är det någonting som vi svenskar inte hatar – så är det att julhandla.
Enligt Dagens industri beräknas vi svenskar att julhandla för 93 miljarder kronor. För många butiksägare handlar det nu därför om att ordna det mysigt och bekvämt för kunderna i butikerna ute i landet.
MISSA INTE: Det händer om du blir nekad på Systembolaget
Men när det kommer just till inredning och pynt så fungerar Systembolaget lite annorlunda en andra butiker.

Systembolaget inreder nämligen på ett sätt som gör att kunderna ska handla mindre. Vid kassorna finns det även en hylla där man kan ställa ifrån sig varit man tagit men sedan kommit på att man inte ska ha. Inte heller syns det några röda REA-skyltar inne i butikerna då kunderna absolut inte ska frestas till att handla mer.
– Vi har heller inget varuvarv du måste gå igenom i våra butiker utan du ska alltid snabbt kunna hitta det du vill köpa och sen komma till kassan utan att behöva gå runt i onödan, berättade Teodor Almqvist, pressansvarig på Systembolaget.

Väldigt många svenskar ställer sig även ofta frågan varför inte Sverige kan hålla söndagsöppet som så många andra grannländer till oss.
Men även där handlar det om att man vill främja folkhälsan genom att hålla stängt. Så även under högtider.
Därför spelas ingen musik inne på Systembolaget
Någonting som inte hör till inredning men som ändå kan vara behagligt för kunden som handlar i butiker är musik, vilket är någonting som var och varannan butik använder sig av just för trivseln.
Men någon julmusik – det är ingenting du kommer att höra inne på Systembolaget under december.
Nyheter24 frågade hur det kommer sig att Systembolaget inte ens sträcker sig till att ha julmusik.

– Anledning till att vi inte spelar musik på våra butiker grundar sig i syftet med Systembolaget. Systembolaget finns av en enda anledning – de alkoholrelaterade problemen blir mindre om alkohol säljs utan vinstintresse. Vårt uppdrag från ägaren (staten) är att sälja vin, öl och sprit med ansvar och god service och att informera om alkoholens skadeverkningar. Vårt mål är inte att sälja så mycket som möjligt, svarar Teodor Almqvist.
– Det finns studier som visar att musik i butiken kan göra att kunder stannar längre och handlar mer och därför har vi valt att inte göra det i våra butiker, avslutar han.
Där ser man.