Klicka inte på länken – sprids i sms
Falska sms, med en länk som leder till en hemsida upprättad av bedragare, florerar.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Vinsterna från telefonbedrägerier – även kallat vishing – har minskat med över 40 procent. Det meddelade polisen under tisdagen.
Enligt Niclas Andersson, biträdande chef på utredningsenheten på Nationella operativa avdelningen, har bankernas arbete för att stoppa bedragarna med bland annat hårdare kontrollfunktioner, gett positiv utdelning.
– Det har också inneburit att de som riskerar att bli utsatta behöver tänka till en eller två gånger till innan man gjort överföringen, vilket haft bra effekt, säger han till TT.
LÄS MER: Bedrägeriet som fick bankerna att vakna

MISSA INTE: Missen många gör – underlättar för bedragare
Varumärken har utnyttjats av bedragare
Men än har man inte helt och hållet stoppat bedragarna. På sistone har både Coop och Klarna utsatts för bedragare som utnyttjat deras varumärken och försökt komma åt känslig information från inte ont anande svenskar.
I det senare fallet har det rört sig om ett förinspelat röstmeddelande som hörs i ett telefonsamtal.
"Vi ringer endast upp efter överenskommelse och om kunden efterfrågat detta, och det blir då tydligt att det gäller ett pågående ärende som kunden redan känner till", uppgav Klarnas pressansvarige för Nyheter24 då.
LÄS MER: Telefonsamtalet du ska avbryta direkt – så låter det

Falska sms har skickats ut av bedragare
Nu visar det sig att falska sms, där Blocket ser ut att vara avsändare, florerar. För Råd & Rön har en person uppgett att denne, efter att ha lagt ut en annons på köp- och säljsajten, fått ett sms med en länk och information om att någon ville köpa varan.
Men länken i detta sms går inte till Blocket, utan till en hemsida som bedragarna skapat och där man ombes dela sitt kontonummer, för att sedan legitimera sig med BankID.
MISSA INTE: Här är de sämsta pinkoderna – stor risk för bedrägeri
.jpg)
Blocket: "Tyvärr ett bekant tillvägagångssätt"
Enligt Johan Lindbladh, tillförordnad presschef på Blocket, känner man till sms-utskicket.
"Det är tyvärr ett bekant tillvägagångssätt, och inte unikt för blocket heller. Bedragarna kommer över säljarens/köparens kontaktuppgifter, antingen via kommunikation eller att de gissar vem det är baserat på attribut som användarnamn, plats eller kollar upp regnummer. Användaren kontaktas sedan utanför Blocket i syfte att kringgå våra säkerhetssystem", skriver han till Nyheter24.

Lindbladh uppger vidare att företagets huvudsakliga råd är att aldrig klicka på länkar som man får skickade till sig och att alltid informera Blocket om man anar oråd. Man ska också upprätta en polisanmälan vid behov.
"Vi på Blocket samarbetar nära med polisen och andra myndigheter och har ett kundsäkerhets-team som jobbar 365 dagar om året med att förebygga och bekämpa misstänkt brottslighet. Blocket införde krav på BankID juni 2024 vilket gör att vi idag har bättre spårning och hjälpmedel att bistå polisen med", skriver Lindbladh och fortsätter vidare:
"Blocket ska alltid vara en säker marknadsplats. Vi hanterar misstänkt aktivitet med prioritet och har möjlighet att stänga av en användare som misstänks bryta mot våra användarvillkor. Som plattform har vi ett ansvar att se till att Blocket är en trygg plats för alla våra användare. Alltid."
MISSA INTE: Blocket inför krav på BankID – gäller från 1 juni
LÄS MER: Nyheter idag – aktuella nyheter från Sverige och världen
MISSA INTE: Senaste nytt – ta del av det som händer just nu