Brottsvinsterna från bedrägerier minskade i fjol, kunde polisen konstatera tidigare under våren.
– En bidragande orsak är det arbete som bedrivs för att göra det svårare för bedragare att genomföra den här typen av brott, sa Viktor Lundberg, operativ koordinator på polisens nationella bedrägericentrum, i pressmeddelandet då.
Men på senare tid har flera företag och myndigheter – däribland parkeringsappen EasyPark och Pensionsmyndigheten – slagit larm om att deras varumärken utnyttjas i diverse bedrägeriförsök.
Och nu går polisen själva ut och varnar för att bedragare utger sig för att representera dem.
MISSA INTE: Varning för parkeringsbluff: "Mycket allvarligt"

Polisen: "Oroväckande tillvägagångssätt"
På polisens webbsida uppger man att bedrägeriet inleds med att ett sms, signerat med "Polisens SMS", skickas. Därefter ringer bedragarna upp med dolt nummer och inleder ett samtal där de utger sig för att komma från polisen.
De uppger sedan att den uppringde personen blivit utsatt för brott, alternativt att dennes bank- eller personuppgifter förekommer i en pågående utredning.
– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet. Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något i förlängningen kan skada förtroendet för polisen, säger Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, i ett pressmeddelande.

Uppmaningen: "Lägg på luren!"
Enligt polisen ser bedragarna till att telefonsamtalet pågår en längre tid. Detta för att offret inte ska ha möjlighet att kontakta exempelvis nära och kära eller polisen för vägledning.
I stället erbjuder bedragarna "hjälp" i form av att de ska göra hembesök, för att kontrollera värdesaker i bostaden.
– De kriminella nätverken flyttar hela tiden fram sina positioner och bedragarna hittar nya vägar att lura människor. Vid spridning av detta modus kan det i förlängningen skada polisens sätt att arbeta med polis-sms och så klart göra det ännu svårare för medborgaren att urskilja vad som är polisen och vad som är ett bedrägeri, säger Dick Johansson i pressmeddelandet.
Till den som får ett sådant här samtal har polisen en tydlig uppmaning: "Lägg på luren!", skriver de.
– Om man är osäker på om man verkligen pratar med polisen kan man alltid lägga på luren och ringa 114 14 och be att bli kopplad till den person man pratade med, säger Johansson.
MISSA INTE: DB Schenker varnar: "Inte något vi har skickat"