Nyheter24
Annons

Skräpmat på Tiktok – 17 annonser i timmen

Publicerad: 22 maj 2025, kl. 17:00
Barn översköljs med reklam för skräpmat på sociala medier. Arkivbild. Foto: Ørn E. Borgen/NTB/TT

Barn översköljs av reklam för skräpmat på sociala medier, visar en ny kartläggning. Unicef Sverige och Hjärt-Lungfonden kräver nya lagar som förbjuder marknadsföring av ohälsosamma livsmedel till barn och unga. Det är en skrämmande verklighet som barn och unga lever i vad gäller reklam, säger Pernilla Baralt, generalsekreterare för Unicef Sverige.

På den sociala plattformen Tiktok kan barn mötas av så mycket som 17 annonser i timmen för skräpmat, läsk eller godis. Det motsvarar en reklamsnutt var tredje minut.

En kartläggning av Unicef Sverige och Hjärt-Lungfonden, utförd av Karolinska institutet, visar att omkring 70 procent av all matreklam som barn och unga möts av i sociala medier annonserar produkter som får klassas som ohälsosamma.

"Skrämmande verklighet"

Varorna ökar risken för övervikt och allvarliga följdsjukdomar, som typ 2-diabetes. Och detta samtidigt som mellan 5 och 10 procent av alla barn i Sverige uppskattas lida av fetma, obesitas.

— Det är en skrämmande verklighet som barn och unga lever i vad gäller reklam. Att det ser ut så här tror jag är okänt för många, säger Pernilla Baralt, generalsekreterare för Unicef Sverige.

Annons

— Vi ser att den här marknadsföringen drar nytta av barns och ungas sårbarhet. Den handlar mycket om grupptillhörighet och trender, fortsätter hon.

Vid sidan av den mer klassiska reklamen svämmar sociala medier även över av sponsrade inlägg.

— Barn och unga underskattar ofta att det är reklam och marknadsföring, det kan handla om produktplacering i betalda samarbeten med influencers. Vi vuxna ser nog att det är marknadsföring, men barn uppfattar det inte så.

Nya lagar

Unicef Sverige och Hjärt-Lungfonden kräver nu en rad åtgärder för att komma till rätta med problemet. Bland annat efterfrågar de skärpta lagar.

— Vi har lagar om marknadsföring för barn, men den specifika regleringen räcker inte. Det är en så snabb utveckling. Vi behöver införa lagar som begränsar barns exponering för ohälsosamma varor, säger Pernilla Baralt och lyfter också fram vikten av att företagen tar sitt ansvar för barns och ungas hälsa.

— Vi önskar att privata aktörer tänker igenom hur de marknadsför sina produkter.

Lagändringar kan vara på gång. Regeringen har gett Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket i uppdrag att undersöka hur unga svenskar ska få bättre matvanor och ett av förslagen Folkhälsomyndigheten kommer med är just begränsningar i marknadsföringen av ohälsosamma livsmedel som barn och unga exponeras för i olika mediekanaler.

Fakta: Reklamundersökningen

Undersökningen bestod av två delar och genomfördes under våren 2024, 49 barn i åldern 13–16 från fem olika skolor deltog.

Under den första delen kartlades barns exponering för mat- och dryckesreklam i sociala medier genom att barnen skickade in skärmdumpar från självvalda kanaler.

Under den andra delen genomfördes intervjuer där barnens tankar och erfarenheter av reklam på sociala medier diskuterades.

En analys gjordes sedan för att utreda vilken typ av produkter som marknadsfördes och vilka tekniker som användes.

Källa: Unicef Sverige

Kommentarer

Annons
Annons
Annons