Rapporten som tagits fram av ett externt konsultbolag lyfter ett par faktorer som var framgångsrika för Örebro kommun. Bland dem nämns tydlig kommunikation och ledarskap, flexibilitet samt medarbetare som visade prov på stor medmänsklighet.
— Det är glädjande. Det är lätt att det kan bli väldigt byråkratiskt fokus i sådana här processer. Jag tycker det speglar vår organisationskultur väl, säger Nima Poushin, direktör för gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen, till TT.

Rapporten pekar också ut förbättringsområden. Utredningen rekommenderar kommunen att upprätta kontakter med personer i utomstående myndigheter, för att söka hjälp och stöd.
Öva mer
Kommundirektör Peter Larsson menar att kommunen stod förberedd, men hade kunnat göra mer.
— Vi hade kunnat öva ännu mer på sådana här krissituationer. Vi hade också kunnat ha en bättre plan för hur man öppnar verksamheter igen efter en sådan här situation, säger han.
Rapporten pekar bland annat på att det vid dådet förekom rykten – som enligt polisens utredning senare inte visade sig stämma – om att attacken var riktad mot ansvariga för ekonomiskt bistånd. Berörd personal fick därför väktare. Personalen delade dock kontor med en annan förvaltning som inte hade informerats men som tidigare fått höra att det inte fanns anledning för oro. Detta skapade ”stor osäkerhet bland personalen”.
Nima Poushin delar den kritiken.
— Jag vill vara noga med att den kritiken ska riktas mot mig och inte den enskilda verksamheten. För verksamheten har befogenheter att till vardags vidta sådana här åtgärder, säger han.

Personallarm i fokus
Vidare kom personallarm för sju olika rektorsområden med olika uppmaningar, fyra sade ”inrymning” och tre sade ”utrymning”. Det baserades på vad personal på plats hade rapporterat in till säkerhetsappen med larmfunktionen, vilket har utretts separat.
— Situationen var komplicerad och det går inte att säga kategoriskt om det ena eller det andra var rätt, säger Poushin, som menar att det kan bli aktuellt att helt undvika direkta uppmaningar.
Rapporten har skickats ut till övriga kommuner och regioner och konsultbolaget uppmanar andra till att dra lärdomar.
— Vi har ett ansvar att sprida kunskap. Vi har förberett hur vi ska göra det, säger Peter Larsson.