Annons

Icas stora miss – beställning spårade ur

Publicerad: 11 juli 2025, kl. 16:30
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT & Naina Helén Jåma/TT

Ica Maxi i Västerås ville förenkla glassbeställningen med AI – men allt gick inte som planerat. En kommentar misstolkades som en jätteorder och 324 glassbåtar reserverades. Nu erkänner Ica att det ”blev lite tokigt”.

När Ica Maxi Hälla i Västerås ville effektivisera glassförsäljningen på Facebook tog man hjälp av AI. Tanken var enkel: kunderna skulle kommentera hur många lådor glassbåtar de ville ha – så skulle en chattbot sköta bokningen automatiskt.

Men det krävdes att man skrev på exakt rätt sätt. När en kund kommenterade att det finns 18 glassbåtar i varje låda uppfattade AI:n det som en beställning på 18 lådor. Resultatet: 324 glassar reserverades, skriver Svenska Dagbladet.

Butikschefen Joakim Ericson bekräftar missen:

– Det är ett ganska nytt verktyg som vi testar nu och sedan får utvärdera. Vi ville testa det i samband med det här och så blev det lite tokigt, säger han till Expressen.

Annons

Man måste skriva exakt rätt"

I inlägget erbjöds 18 glassbåtar för 199 kronor. Men AI-boten visade snabbt sina begränsningar. När kunder skrev något annat än det förväntade, exempelvis "Är ju dyrt", svarade boten:

"Ursäkta, vi kunde inte förstå din kommentar: Är ju dyrt. Testa att skriva din beställning lite mer detaljerat, exempelvis så här: 'Jag vill boka 2 st GLASSBÅT'.".

Flera av dessa automatiska svar har nu börjat spridas på sociala medier, där användare både skrattar – och skakar på huvudet.

Foto: Facebook skärmavbild
Annons

Manuell kontroll – och kontakt med kunden

Efter den virala uppmärksamheten går nu butiken igenom beställningarna manuellt för att undvika fler missförstånd. I detta fallet kontaktade butiken kunden, säger Joakim Ericson till Expressen. 

AI på Ica – framtid eller flopp?

Även om AI-testet inte gick helt enligt plan har många beställningar fungerat, och flera kunder fick sina glassbåtar utan problem. Men butikens experiment visar också riskerna när tekniken inte riktigt hänger med.

Nu återstår att se om fler butiker vågar låta AI hantera kampanjer – eller om det blir tillbaka till klassisk beställning i kassan.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons