Annons

Tråkiga nyheter för Postnord – längre väntetid

Publicerad: 22 juli 2025, kl. 12:00
Postnord
Foto: Oscar Olsson/TT & Emil Langvad/TT

Ett besked har satt käppar i hjulen för en av Postnords planerade satsningar. Nu riskerar arbetet att försenas rejält.

Ämne:

Postnord

Postnord står inför ett oväntat hinder i sin strävan efter att göra verksamheten modernare och miljövänligare. Trots stark vilja att satsa på ny teknik får företaget nu se sina planer bortprioriteras. 

Det handlar om en utmaning som påverkar både företaget och möjligheterna att göra en omställning – något som i nuläget ser ut att ta längre tid än väntat.

Bakslag för Postnord 

Nyheter24 har tidigare skrivit om Postnords ambition att byta ut sina dieseldrivna lastbilar mot eldrivna fordon – men som nu får ett tungt bakslag. 

Annons

Trots flera års planer och satsningar på att elektrifiera sina fordon tvingas företaget vänta en lång tid innan de kan börja använda ellastbilar i sin verksamhet.

Orsaken? Elnätets begränsade kapacitet vid Postnord stora terminal i Segeltorp, söder om Stockholm. 

För att ens kunna ladda de nya eldrivna bilarna krävs en utbyggnad av nätet och installation av laddinfrastruktur. Men nu meddelar nätägare att detta tidigast kan ske runt år 2030, vilket innebär att Postnord får vänta så mycket som sju år efter att de startade ärendet, enligt Dagens Nyheter

Foto: Oscar Olsson/TT
Annons

"Otroligt frustrerande"

– Det är otroligt frustrerande för oss som vill ställa om snabbt och ligga i framkant, men för andra mindre logistikbolag kan det vara helt avgörande om det tar tre eller sju år att få kapacitet, säger Liv Najjar, fordonschef på Postnord, till Dagens Nyheter

Problemet är inte helt ovanligt för Postnord. 

Ett stort antal företag och privatpersoner har ansökt om elnätskapacitet, vilket skapar långa handläggningstider hos nätbolaget. Samtidigt kan ingen prioriteras, vilket betyder att även stora och viktiga aktörer som Postnord får vänta i tur och ordning.

Under tiden kommer Postnord fortsätta köra med förnybar diesel, men målet är att helt övergå till eldrift för att minska utsläppen.

– Det är bekymmersamt för vår del också för vi vill så klart kunna uppfylla våra kunders förväntningar, men verkligheten är som den är, säger hon.

Postnords situation belyser ett problem i omställningen till grön energi där infrastrukturen inte alltid händer med. 

Kommentarer

Annons
Annons
Annons