Elsparkcyklar har kopplats ihop med en rad olika olyckor och pekats ut som ett farligare alternativ än elcyklar. Det är dock inte hela sanningen, enligt studien från Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
”Tidigare studier har ofta jämfört äpplen med päron. De har klumpat ihop elcyklar med vanliga cyklar, och har inte tagit hänsyn till var, hur och i vilken omfattning fordonen används – eller om det rör sig om hyrda eller privatägda fordon. När vi tog hänsyn till alla dessa faktorer såg vi att elsparkcyklister faktiskt har en lägre olycksfrekvens än elcyklister”, säger Marco Dozza, professor i trafiksäkerhet på Chalmers, i ett pressmeddelande.
Studien, som publicerats i Journal of Safety Research, bygger på dataunderlag från resor i sju europeiska städer, bland annat Gävle. 686 olyckor med elsparkcyklister granskades och 35 med elcyklister. Olycksrisken var 8,3 år gånger högre för elcyklar.
”När vi räknade på reslängd visade det sig att elcyklister var åtta gånger mer benägna att råka ut för en olycka än elsparkcyklister. Det är ett resultat som överraskade oss”, säger Marco Dozza.
Forskarna betonar dock att resultatet inte ska ses som ett definitivt bevis för att elsparkcyklar är säkrare än elcyklar. Det finns fortfarande osäkerhetsfaktorer, som underrapportering av olyckor.