Det var tidigt i somras som Stockholms stad upptäckte att bolaget, som på uppdrag av trafikkontoret sköter parkeringsövervakning i delar av staden, hade fakturerat staden felaktigt. Det handlar bland annat om dubbelfakturering och fakturor för pass där parkeringsvakter inte utfört sitt arbete.
”Vi ser mycket allvarligt på att Avarn verkar ha skickat felaktiga fakturor till oss och att vi hittat allvarliga problem i tidrapporteringen. De har inte fullt ut levererat den parkeringsövervakning som trafikkontoret beställt och betalat för”, säger Anna Green, avdelningschef på trafikkontoret i Stockholms stad i ett pressmeddelande.
Stockholms stad har tillsatt en extern granskare för att kartlägga omfattningen av problemet. Man kräver också att Avarn Security ska betala tillbaka de arvoden som fakturerats felaktigt och viten för de tillfällen där bolaget inte har levererat enligt avtal.
Staden har inte polisanmält ännu, men uppger att man kommer att göra det när man vet mer om omfattningen.
Enligt staden finns inga tecken på att det delats ut felaktiga parkeringsanmärkningar.