Nyheter24
Annons

Mat och medicin prioriteras på sargad järnväg

Publicerad: 23 sep. 2025, kl. 06:00
Stambanan genom övre Norrland bedöms vara redo för trafik igen den 6 oktober, fyra veckor efter det att ett godståg spårade ur nära Skorped. Foto: Mats Andersson/TT

Det blir tuffa prioriteringar när tågtrafiken på Stambanan och Ådalsbanan i Västernorrland kan börja släppas på igen. Det handlar om att säkerställa samhällskritiska transporter. Människors liv och hälsa går först, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.

Ämne:

Sverige

Det är lite mer än två veckor sedan kraftiga skyfall drabbade Västernorrland och förstörde vägar och järnvägar. Översvämningar på Botniabanan och två urspårade godståg fick till följd att tågförbindelserna mellan norra och södra Sverige i princip skars av.

— Det här är i magnitud med raset på E6:an utanför Stenungsund, som ju klippte av en huvudförbindelse mellan Sverige och Norge, säger Roberto Maiorana.

Efter en vecka kunde trafiken på Botniabanan återupptas, med vissa begränsningar, och Trafikverket räknar med att öppna Ådalsbanan den 26 september och Stambanan genom övre Norrland den 6 oktober. Öppningen av Ådalsbanan har tidigarelagts ett par dagar, jämfört med tidigare prognos.

Men det blir reducerad trafik och därför måste de viktigaste transporterna prioriteras.

Mat och medicin

Trafikverket har tillsammans med MSB och näringslivet tagit fram principer för vilka tåg som ska få företräde. Prio ett har alltså transporter som kan rädda liv och hälsa. Någon konkret lista på berörda tåg finns inte, men Roberto Maiorana exemplifierar:

Annons

— Det skulle kunna innebära livsmedel och läkemedel. Det kan också handla om utrustning till sjukhus och äldreboenden.

Principen säger också att transporter som för nödvändiga för landets beredskap och viktiga samhällsfunktioner ska prioriteras, likaså ekonomiska värden. Det får ses mot bakgrund av att industrin i hög grad är beroende av järnvägen, för transporter av bland annat stål, metall och timmer.

Veckor eller månader

På frågan om det finns det risk för huggsexa om utrymmet på järnvägen svarar Roberto Maiorana:

— Jo, men det är vår roll att göra en prioritering. Principerna bygger på att man ser allvaret i situationen, och vi har haft en väldigt bra dialog med transportörer och transportköparna.

Hur länge det dröjer innan trafiken kan gå som normalt finns det inget svar på i dag, men det handlar om veckor eller månader. Det finns inte heller något besked om eventuell kompensation till de företag som måste hitta andra transportmedel.

— Det kanske kan vara en fråga som man får återkomma till men det här är en situation jag skulle vilja likna med force majeure, säger Roberto Maiorana.

Två godståg spårade ur och avsnitt av Botniabanan svämmades över i skyfallen som drabbade Västernorrland.
Två godståg spårade ur och avsnitt av Botniabanan svämmades över i skyfallen som drabbade Västernorrland.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons