Nyheter24
Annons

Så hetsas du till köp – stress och manipulation

Publicerad: 13 okt. 2025, kl. 05:31
Uppdaterad: 13 okt. 2025, kl. 05:56
Köptriggers hetsar oss till snabba köp och skräddarsys av AI utifrån våra svagheter. Foto: Anders Humlebo/TT

Naturskyddsföreningen har undersökt hur mycket stora modeföretag använder sig av så kallade köptriggers och identifierat elva olika triggers. Vissa av de undersökta sajterna som Nelly, Boozt, Zalando och Shein använder nästan alla, medan andra, som H&M, bara använde några få.

— En gemensam nämnare är att de är väldigt stressande för kunden. Det kan vara en klocka som tickar ner, det kan vara någon som säger att det bara finns några få saker kvar i kassan eller i lager, säger Beatrice Rindevall ordförande för Naturskyddsföreningen

— AI skräddarsyr det här utifrån våra svagheter. Det blir väldigt psykologiskt manipulerande.

Vart tredje inlägg

För den som är aktiv i sociala medier är det svårt att undvika köperbjudandena. Enligt rapporten uppmanar var tredje inlägg på Instagram till köp.

Annons

I en kompletterande undersökning har tjejer i övre tonåren fått skärmdumpa alla uppmaningar om köp som kommer in under en dag.

— De trodde att de kanske skulle få göra det någon gång då, men det var hela tiden. Hela deras bildalbum är fyllt av skärmdumpar på köptriggers.

Det kan vara svårt att undvika något som är designat för att locka in oss och hetsa till köp. Beatrice Rindevalls råd är att hålla huvudet kallt och fråga sig själv om det man vill köpa verkligen är något man behöver. Ännu hellre vill Naturskyddsföreningen se skärpt lagstiftning.

I dag reglerar marknadsföringslagstiftningen bara vad som sägs vid köptillfället. De köptriggers som lett fram till köpet – som nedräkningsklockor, påståenden om att få finns i lager, personliga rekommendationer och erbjudanden om fri frakt när man köper över ett visst belopp – omfattas inte.

— Alla triggers i sociala medier, de finns inte med i den här lagstiftningen. Vi ser att politiken behöver gå in och kräva att de tar ansvar.

Max fem plagg

Köphetsen är inte bara skadlig för den egna ekonomin. Naturskyddsföreningen har tidigare undersökt hur mycket nya kläder vi kan köpa för att nå Parisavtalets mål. Svaret är max fem plagg om året. Vi konsumerar mycket mer.

— Det är ett enormt problem för miljöfrågor och klimatfrågor. Men det är också människor som jobbar, det är miljögifter i produktionen, det är vatten som påverkar människor i områdena runt omkring. Så det är såväl klimat, miljö och människor det här handlar om.

Fakta: Köptriggers

1. Brådska eller tidsbrist – till exempel nedräkningsklocka eller tidsbegränsad rea.

2. Brist – endast få kvar i lager, snart slut, skynda dig.

3. Popularitet – 20 personer tittar på detta, mest köpta varor, i 20 personers varukorg, bästsäljare, trendande.

4. Exklusivitet – endast medlemmar, endast online, begränsat erbjudande, rabatt för nya kunder.

5. Inspiration – du kanske också gillar, styla med, relaterade produkter, andra köpte också, liknande produkter.

6. Låg risk – fri frakt, köp nu – betala senare, fri/enkel retur, snabb leverans.

7. Incitament/erbjudanden – handla mer för att få fri frakt, anmäl dig till nyhetsbrevet för att få rabatt, ladda ner appen för att få rabatt, bli medlem och få rabatt, bjud in en vän och få rabatt.

8. Genvägar – köp nu-knapp, snabbköp-knapp.

9. Lock-in/inlåsningar – spara favoriter, önskelista, prenumerera på nyhetsbrev, måste logga in (kan inte handla som gäst), meddela mig när produkten finns i lager.

10. Bra affär – 2 för 1, rabattkod, rea, specialerbjudanden, villkorade erbjudanden, rabatt.

11. Användargenererat innehåll – bilder, recensioner och betygsättning.

Av de granskade företagen använde Nelly, Boozt, Zalando och Shein nästan alla triggers – nio av elva, medan H&M låg lägst med fyra stycken.

Källa: Naturskyddsföreningen

Kommentarer

Annons
Annons
Annons