Vinter kan innebära ishalka och ständiga utmaningar i trafiken. I sitt arbete för väghållning tar nu Trafikverket hjälp av fordonen på landets vägar. Mätdata som samlas in via bilarna ska kunna ge statusuppdateringar när det gäller till exempel halka eller behov av snöröjning.
— Tidigare gjordes mätningar 3 000 gånger per år. Nu får vi in 300 miljoner mätpunkter under ett år, det innebär en väldigt stor skillnad och en betydligt bättre precision, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana på en pressträff.
Fordonsdatan inom vinterväghållning har utvecklats ihop med fordonstillverkarna och Sverige är nu först ut i världen att använda den här tekniken.
— Vi köper den här datan från olika leverantörer och kan till exempel se vilken friktion det är på vägytan. Datan kan vi använda både för uppföljning och analys, säger Roberto Maiorana.
Satsningen sker samtidigt som kraven skärps för vinterdäck på tunga fordon. Från och med i dag måndag måste tunga fordon, som bussar, lastbilar och deras släpvagnar, köra med vinterdäck – oavsett om det är vinterväglag eller inte.
Den nya regeln gäller mellan den 10 november och 10 april.
— Det här är en förändring som görs mot bakgrund av de erfarenheter vi har av de senaste årens trafikhändelser, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).




