Nyheter24
Annons

Supervallen ska skydda mot framtidens oväder

Publicerad: 21 nov. 2025, kl. 06:45
Den tre mil långa dammbyggnaden Afsluitdijk i Nederländerna måste rustas för att möta klimatförändringarna. Foto: Gustav Sjöholm/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Ämne:

Klimat

När Afsluitdijk stod färdig 1932 var det en manifestation av nederländsk ingenjörskonst. Den enorma vallen sträcker sig rakt ut i vattnet och skär av Nordsjön. Det som tidigare var en havsvik blev i stället färskvattensjön Ijsselmeer.

I mitten av fördämningen går motorvägen A7 som förbinder provinserna Noord-Holland och Friesland, och genom slussystemen passerar dagligen fartyg.

Nya pumpar rustar Afsluitdijk för framtiden. När havsnivån stiger fungerar inte längre den naturliga avrinningen vid lågvatten fullt ut.
Nya pumpar rustar Afsluitdijk för framtiden. När havsnivån stiger fungerar inte längre den naturliga avrinningen vid lågvatten fullt ut.

Högre och starkare

Men mot framtidens klimat räcker inte 1900-talsteknik. När havsnivån höjs och ovädren blir värre håller trotjänaren inte måttet.

Annons

— Vallen behöver vara högre och mer motståndskraftig mot vågor. Vi har sett de senaste årtiondena att vågarna blir lite högre, att havsnivån stiger, så vi var tvungna att vidta åtgäder, säger Peter Jansen vid Rijkswaterstaat, som ansvarar för att skydda Nederländerna mot vattnets makter.

Dessutom ökar även vattentrycket inifrån – en gren från floden Rhen rinner ut i sjön. Regleringen sker normalt med dammluckor vid lågvatten. Men sjön behöver kunna kontrolleras även när havsnivån är hög.

När Afsluitdijk planerades var det ursprungligen tänkt att skapa nya landområden. Men de planerna skrotades och Ijsselmeer är numera en viktig färskvattensjö för regionen, berättar Thessa Popma.
När Afsluitdijk planerades var det ursprungligen tänkt att skapa nya landområden. Men de planerna skrotades och Ijsselmeer är numera en viktig färskvattensjö för regionen, berättar Thessa Popma.

År 2019 påbörjades renoveringen av Afsluitdijk, till en kostnad av ungefär en miljard euro. Extra dammluckor och sex nyinstallerade stora pumpar har precis byggts, med en gemensam kapacitet på 235 kubikmeter vatten per sekund.

— Om alla är i gång samtidigt är det tillräckligt för att minska vattennivån i sjön med två centimeter per dygn. I vintras var det en översvämning, där pumparna hade kunnat vara till hjälp, säger Thessa Popma, som är besökskoordinator för projektet.

Afsluitdijks vallar har höjts med två meter. 75 000 specialutformade betongblock skyddar vallen mot vågorna, och har designats med naturen i åtanke.
Afsluitdijks vallar har höjts med två meter. 75 000 specialutformade betongblock skyddar vallen mot vågorna, och har designats med naturen i åtanke.

Inte ens till 2050

Själva vallen mot havet har höjts två meter, och täckts med 75 000 specialutformade betongblock som väger flera ton styck. De ska stå emot en superstorm där havsnivån pressar vallen, samtidigt som höga vågor slår in över den.

Annons

Afsluitdijk är bara ett av många projekt som Nederländerna genomför för att möta de stigande havsnivåerna. Ändå är jätterenoveringen kortsiktig. Från 2050 och framåt behöver nya åtgärder vidtas.

— Vi gjorde planerna utifrån klimatprojektioner från 2010. De har redan förändrats. Så nu tänker vi att det vi bygger nu kanske inte ens är tillräckligt för 2050, säger Peter Jansen.

Den konstgjorda vallen Afsluitdijk i Nederländerna skyddar landet mot stormvågor och stigande hav men behöver nu rustas för att stå emot även klimatförändringarna.
Den konstgjorda vallen Afsluitdijk i Nederländerna skyddar landet mot stormvågor och stigande hav men behöver nu rustas för att stå emot även klimatförändringarna.

Afsluitdijk. Pressbild.
Afsluitdijk. Pressbild.

Fakta: Afsluitdijk

Afsluitdijk är en damm, eller fördämningsvall, som förbinder provinserna Noord-Holland och Friesland. Den byggdes som ett översvämningsskydd och stod färdig 1932.

Vallen stänger av en havsvik tillhörande Vadehavet (en del av Nordsjön), så att färskvattensjön Ijsselmeer bildas på insidan.

Ovanpå Afsluitdijk går motorvägen A7 där 20 000 fordon passerar dagligen, och genom konstruktionen finns slussar för fartyg.

Sedan 2019 pågår ett omfattande renoveringsarbete, som nu till stor del är färdigt.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons