Användandet av AI ökar i Sverige, samtidigt har tre av fyra inget eller ganska lågt förtroende för att AI-tjänster hanterar personlig information på ett säkert sätt. Det visar rapporten ”Svenska folket och AI 2025”.
39 procent har någon gång bett en chattbott om personliga råd, vanligast om sjukdom. Samtidigt uppger 54 procent att de i huvudsak inte litar på att informationen som AI ger är sann.
— Den här dubbelheten har vi haft även med sociala medier, ändå kan vi inte låta bli att använda dem, säger Åsa Wikforss.
Farligare än sociala medier
Men i ett avseende beskriver Wikforss chattbottarna som ”extra förföriska” och farligare än sociala medier:
— De går i dialog med oss. Det blir individanpassat, de tar det ett steg längre än sociala medier, säger hon och fortsätter:
— På ett sätt är det ju asocialt, att ha en dialog med en maskin. Men det ger intrycket av att vi har en dialog med en människa. Det är svårt att stå emot.
Att många i rapporten uttrycker skepsis inför AI men ändå använder tjänsterna ser inte Wikforss som förvånande.
— Även det har vi sett med sociala medier. Självskattningen hos människor är ganska dålig. Exempelvis vet vi att ungdomar tror att de är bra på att se skillnad på fejkat innehåll och äkta men det stämmer inte med faktisk kompetens.
”Ett redskap”
Wikforss poängterar att AI i sig inte behöver innebära något problem i människors vardag. Snarare handlar det om hur man använder verktygen.
— Vi får inte tappa vårt eget tänkande. Se på det som ett redskap. Om man har kunskap om hur man ska använda tjänsterna kan de vara till hjälp och göra att man hamnar rätt.
— Men vi ska oroa oss för att lägga ut vår intelligens på att någon annan ska tänka, räkna, läsa och analysera åt oss. Det måste vi använda vår egen hjärna till.




