Det finns ingen svensk studie som visar exakt hur mycket klimatinverkan ökar under jul. Dock visar en rapport från organisationerna Klimatklubben och Medveten konsumtion att höjden på svenskars handel kommer i samband med julen, alltså under november och december.
Stora delar av Sveriges klimatutsläpp, drygt 60 procent, kommer från hushållens konsumtion där bland annat julklappar räknas in. Enligt organisationerna är det därför viktigt att man är medveten om klimatpåverkan som julhandeln har. Särskilt som konsumtionen varje år ökar inför jul, enligt rapporten.
Här har media och företagen en viktig roll enligt Oksana Mont, Professor i Hållbar konsumtionsstyrning på Lunds universitet.
– Om fler företag tog ansvar för sin kommunikation och sina erbjudanden inför julen och lade större fokus på att marknadsföra tjänster och klappar som bidrar till personlig omställning skulle det bli betydligt lättare för konsumenterna att både förändra sina konsumtionsmönster och fira en mer klimatsmart jul. Här har även media en viktig roll i de budskap kring klappar och resor som förmedlas på löpsedlarna, säger Mont i rapporten.

Även maten påverkar
Förutom julklapparna så har även maten en påverkan på konsumtionen. På julbordet dominerar mycket kött, såsom julskinkan, något som har stora klimatutsläpp.
Enligt rapporten bör inte Tota en måltid inte överstiga 0,5 koldioxidenheter. Men julmaten överstiger 1,8 koldioxidenheter.
Dessutom slänger många mat under högtiden, cirka en fjärdedel av svenskarnaslänger upp till 25 procent av julmaten. Enligt Livsmedelsverket uppger 40 procent av svenskar att deras matavfall ökar under julen.
Andra länder
I Storbrittanien beställde tidningen the Guardian förra året en analys av hur mycket britternas utsläpp ökar under juldagen.
Enligt analysen blir utsläppen av växthusgapen 23 gånger högre jämfört med övriga dagar om året. Det beror bland annat på resor, mat och julklappar, som får klimatutsläppen att vara 513 koldioxidekvivalenter under juldagen medan motsvarande siffra för en genomsnittlig dag är dryg 22 kilogram koldioxidekvivalenter.
Främst är det konsumtionen av julklappar som bidrar, visar tidningens analys. Det motsvarar drygt 93 procent av britternas klimatutsläpp under jul. Att köpa 20 presenter kostar klimatet 470 kilogram koldioxidekvivalenter. Särskilt elektronik har stor klimatpåverkan.

Därefter är det resor som påverkar mest. Det leder till utsläpp av drygt 14 kilogram koldioxidekvivalenter varje år.
Andra faktorer som lyfts i the Guardians analys är juldekorationerna och julmaten.
Hur kan man minska klimatutsläppen under julen?
Santander har sammanställt en rad tips på hur man kan minska klimatpåverkan av julklapparna. För det första understryker de vikten av att ge bort klappar som har en faktisk användning.
Dessutom rekommenderas att man undviker elektronik då det både kräver mycket energi att producera, samt släpper ut gifter i naturen. Man ska också tänka på att köpa saker som håller länge, lyfter klimatexperten Mikael Bellers Madsen i bankens artikel.
Man kan också välja bort att ge materiella presenter och istället ge bort upplevelser eller tjänster, då det ofta har mindre klimatutsläpp.





