– Det här kan inte vänta, säger utredaren Claes Norgren om varför förändringarna är viktiga för att få fart på byggandet av stora infrastrukturprojekt. Behoven är stora.
Infrastrukturminister Andreas Carlson säger att tanken med regeringens uppdrag är att mer ska byggas snabbare, men också att mer blir byggt för varje krona som staten satsar.
Den nuvarande formen, där Trafikverket håller i princip allt när regeringen lagt fast ramar och prioriteringar, håller inte helt vad den lovar. Många projekt drar ut på tiden och blir ofta många gånger dyrare än tänkt.
Norgren har också haft i uppdrag att föreslå projekt som skulle kunna vara lämpade för ett statligt ägt bolag. Han säger att det skulle kunna vara sträckor på E4 vid Skellefteå och sträckan Kongberget-Gnarp vid Sundsvall samt Södertörnslänken från E4 i södra Stockholmsområdet.
På järnvägssidan lyfter han Tomteboda bangård i Solna, sträckan Hässleholm-Lund samt Norrbotniabanan.




