Ett 50-tal personer i Ånge kommun har tillfälligt stått utan fungerande trygghetslarm efter att mobilmasternas batterikapacitet tagit slut, rapporterar P4 Västernorrland.
Stormen Johannes, som under de senaste dagarna dragit in över stora delar av landet har orsakat omfattande störningar i el- och mobilnäten, särskilt i mellersta och norra Sverige, något Nyheter24 rapporterat om tidigare.
Kraftiga vindar och svåra väderförhållanden har lett till strömavbrott, nedfallna träd och tekniska problem, vilket i sin tur påverkat samhällsviktiga funktioner som kommunikation och trygghetslarm.
Flera trygghetslarm slutade fungera
Hemtjänsten i Ånge kommun stod sig med ett stort problem under gårdagen, när flera trygghetslarm och telefoner till de äldre slutade fungera i samband med stormen.
– Problemen har även påverkat mobiltelefoni, vilket gjort det svårt för både äldre och anhöriga att ringa. Situationen uppstod när reservkraften i mobilnäten inte längre räckte till, uppger Tobias Magnusson, biträdande säkerhetschef i Ånge kommun, i en intervju med P4 Västernorrland.
Men när trygghetslarmen slutade fungera agerade kommunen snabbt.

Anhöriga hjälpte till
Hemtjänsten utökade sin personalstyrka genom att kalla in både vikarier och frivilliga för att kunna göra fysiska tillsynsbesök hos dem som annars larmar vid behov.
Målet har varit att säkerställa att ingen äldre lämnas utan stöd trots de tekniska problemen.
Även anhöriga har spelat en viktig roll under händelsen.
Många har uttryckt oro när de inte kunnat nå sina närstående via telefon, men har samtidigt fungerat som en extra resurs för kommunen genom att ringa in och berätta att deras närstående inte är kontaktbar.
– Genom att själva ta kontakt eller meddela socialtjänsten om oro har de bidragit till att uppmärksamma vilka som behövt besök, berättar Katarina Persson, socialchef i Ånge kommun, för P4 Västernorrland.
Bemannade ytterligare för att stötta upp
Socialtjänsten valde därför att bemanna upp ytterligare och åkte aktivt hem till äldre som man inte fått kontakt med.
Extra personal och tillfälliga anställningar användes för att stärka insatsen tills kommunikationen kunde fungera igen.



.jpg)

