Rosa Bandet skakas av bluff

Fler miljoner går till kampanj än till cancerforskning.


Rosa Bandet-kampanjen sätts nu under lupp. Avslöjandet om att endast var tredje insamlade krona går till bröstcancerforskning har retat upp flera givare. Bröstcancerföreningarnas riksorganisation går så långt att den kallar kampanjen för "falsk marknadsföring". Flera upplever att de ansvariga för insamlingen försöker mörka vart pengarna går.

Rosa Bandet-kampanjen är en av de största succéerna i Sverige. Hela svenska folket skänkte 170 miljoner kronor till kampanjen fram till 2007. Men många svenskar kan känna sig lurade då de tror att det mesta går till bröstcancerforskning.

Mer än en fjärdedel, 44 miljoner kronor, av de insamlade pengarna går till administration och information, och en större del går till en hel del annat än cancerforskning, visar en granskning som Svenska Dagbladet har gjort. Fram till och med 2007 har 79 miljoner kronor satsats på information och kampanjarbete mot 54 miljoner på bröstcancerforskning. Alltså har fler miljoner satsats på marknadsföring och reklam.

Och den nyfikne givaren, som vill veta vart pengarna går, kan stöta på trubbel. Cancerfonden tiger om vart pengarna går på sin hemsida.

– Av konkurrensskäl. Rosa Bandet är en så stor framgång att konkurrenter kan kopiera våra idéer, säger Marie Hammargren, kommunikationschef på Cancerfonden.

Och Hammargren tillbakavisar kritiken mot kampanjen. Till Nyhetskanalen.se säger hon:

– Vi tycker att artikeln är helt missvisande. Kampanjen syftar till att få upp medvetenhet om bröstcancer och samla in pengar till fortsatt forskning. Det är helt enligt den internatinella kampanjens grundidé.

De drabbades egen organisation Bröstcancerföreningarnas riksorganisation, BRO, kritiserar kampanjen hårt.

– Det är klart missvisande att antyda att allt går till bröstcancerforskningen när det bara handlar om en tredjedel av pengarna, säger Ingrid Kössler, ordförande i BRO.

Företrädare för föreningen har vänt sig till Cancerfonden och begärt att få ut redovisning om vart pengarna går, men mötts av ignorans.

Maria Wik-Karlsson, ordförande i Stockholmsföreningen av BRO, går så långt att hon kallar Rosa Bandet-kampanjen för "falsk marknadsföring", enligt Svenska Dagbladet.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!