Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Sverigedemokraterna kapade opionionsmätning i teve

Plötsligt hade sverigedemokraterna egen majoritet i kanalernas stora opinionsmätningar.
1 av 4

Plötsligt hade sverigedemokraterna egen majoritet i kanalernas stora opinionsmätningar.

Annika af Klercker / SvD / SCANPIX

TV4 blev blåsta av sverigedemokraterna.
2 av 4

TV4 blev blåsta av sverigedemokraterna.

Claudio Bresciani/SCANPIX

Den ansvariga säljbyrån tycker att det hela var en "kul grej".
3 av 4

Den ansvariga säljbyrån tycker att det hela var en "kul grej".

Liksom Kanal 5.
4 av 4

Liksom Kanal 5.

Nyheter | 01/02/2010 21:36

TV4 och Kanal 5 stoppade en storsatsning inför höstens val sedan den saboterats av sverigedemokrater.

Tillsammans når de lejonparten av tevepubliken. TV4 och Kanal 5. Och tillsammans skulle de lansera en stor satsning inför valet 2010.

Men det stoppades i sista minuten. Efter att hela projektet utsatts för ett misstänkt sabotage. De misstänkta: sverigedemokraterna.

Sd fick egen majoritet

Det skriver Dagens Nyheter på måndagskvällen.

Tevekanalernas projekt hade formen av daglig opinionsmätning i kanalernas textteveforum. Hela tiden skulle statistiken uppdateras - med tittarnas röster via sms.

Så hade kanalerna tänkt sig det hela. Sverigedemokraterna hade, enligt DN, en annan plan.

De mobiliserade en armé av anhängare som skulle vrida statistiken i rätt riktning. För sd:s del.

Panikstoppades

När Dagens Nyheter på måndagen påpekade för TV4 och Kanal 5 att så var fallet visade teverutan ett resultat som skulle ha gett sverigedemokraterna egen majoritet i Sveriges riksdag. Om det var sant.

Ingen av kanalerna insåg att sverigedemokraterna kapat mätningen. När de insåg missen panikstoppades mätningarna. Efter att ha visats i flera dagar.

- Det som har hänt är att ett gäng sverigedemokrater har röstat ett oproportionerligt antal gånger, säger Karin Eriksson, ansvarig utgivare på TV4:s textteve, till DN.

"Kul grej"

Projektet la man omedelbart ner. Och skulden vill man förlägga på den ansvariga webbyrån: SearchFactory.

Vars säljansvarige tar förvånansvärt lätt  på affären.

- Vi såg det som en kul grej, sade han. Det hade ingenting med sanningen att göra, säger Fredrik Karlsson på SearchFactory till DN.