STOCKHOLM. När SJ på en presskonferens under måndagen skulle bemöta resenärernas ilska skyllde man ifrån sig - på regeringen.
SJ:s vd Jan Forsberg medger att tågen inte är anpassade för den här typen av sträng vinter.
– Enligt SMHI är det här den värsta vintern sedan 1986 i den här regionen och vi har låga temperaturer över hela landet. Just kombinationen med stark kyla, stora snömängder och hög luftfuktighet är järnvägens riktiga akilleshäl, säger han.
20-30 ton is på en dag
Igensnöade spår, fastfrusna växlar och nedisade tåg orsakar enorma påfrestning. Under en arbetsdag drar ett tåg på sig mellan 20 och 30 ton is.
– Isen måste smältas bort från tågen. Det tar flera timmar. Det är stora ismängder som ska hanteras, säger Jan Forsberg.
– En sådan här vinter har vi konstaterat stora snömängder i skogarna. Flera vilda djur söker sig då upp på spåren i jakt på mat vilket innebär att vi sedan december kört på ungefär 100 älgar. Efter en krock måste fordonet stå på verkstad i en vecka.
Kritiserar regeringen
Men Jan Forsberg belastar också regeringen för många av de problem som uppstått. Han menar att för lite pengar satsas på underhåll av järnvägarna.
– Vi påpekade redan 2005 för regeringen att nätet är överlastat och behöver byggas ut. Sverige är näst sämst i Europa på att satsa pengar på löpande drift av järnvägsnätet.