Comviqs mobbningsfilm fälld

- 01/10/2010, 16:14 -
1 av 3

Comviq

2 av 3

Comviq

3 av 3

Comviq

Reklamombudsmannen (RO) fäller mobiljätten Comviqs reklamfilm som glorifierar mobbning. SE VIDEO!

I Comviqs senaste reklamfilm blir en person som inte har Comviq Kompis kontantkort brutalt mobbad i en matsal av dem som sitter runtomkring honom.

”Här sitter du, äter lunch i din ensamhet, men om du haft Comviq kompis hade du ringt för noll kronor till någon. Han är trög, trög. Varför är du en sånt megapucko, du tänker som en drogad apa. Du är dum i hela huvudet och så jävla korkad att man skäms!”, sjunger mobbningskören.

I slutet av filmen dumpar de mannen i en container.

Reklamen väckte starka känslor och fick flest antal anmälningar i Reklamombudsmannens historia - hela 37 stycken.

RO bedömer filmen vara stötande och utan känsla.

Det är den hyllade reklambyrån Forsman och Bodenfors som gjort filmen som en parodi på reklamfilmerna för Radiotjänst - med en tack- och hyllningskör för den som betalat tevelicensen.

– Det var aldrig vår mening att antyda att det är okej med mobbing. Comviq tog ner fimen och vi stöder dem i det beslutet, säger Stefan Rudels, projektledare på Forsman & Bodenfors till tidningen Resumé.

Filmen lanserades i början av september och visades endast i några dygn innan Comviq plockade ner den.

Reklamombudsmannen kan hålla sig för skratt.

”Den skämtsamma och överdrivna situationen visar dock ett beteende som är kränkande och som i verkligheten kunnat leda till allvarliga skador psykiskt så väl som fysiskt.”

Vidare skriver RO:

”Det kan inte uteslutas att exempelvis barn efter att ha sett reklamen kan inspireras att göra likadant. Reklamombudsmannen finner därför att den visade situationen är helt oacceptabel i reklam eftersom den ger intryck av att överse med våld, är utformad utan vederbörlig känsla av socialt ansvar och dessutom torde upplevas som stötande av konsumenter i allmänhet. Reklamfilmen strider därmed mot artiklarna 1 och 4 i Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknads–kommunikation.”