Begreppspussel tilldelas stipendium
Ny inlärningsmetod ger förbättrade resultat hos matteelever.
Om du är förälder och oroas över dina barns mattebetyg tror sig Frida Wirén och Åsa Hammarlund, högstadielärare på Elinebergsskolan i Helsingborg, ha en lösning. De har under tre års tid arbetat fram en metod som konkretiserar den annars så abstrakta matematiken. Resultatet - höjda betyg och ökat intresse för matematik.
I dag på Folkets Hus i Stockholm fick de mottaga Gleerups matematikstipendium på 150 000 kronor. Stipendiet delades ut av Gleerups VD Åsa Stenholt Vernerson.
Enligt juryn har Fridas och Åsas undervisning genomsyrats av en väl genomarbetad metod och är dessutom unik, och fortsatte:
– Med hjälp av ett antal "begreppspussel" har kunskapsmålen översatts till moment och begrepp i matematiken. På så sätt har kunskapsmål, som av elever uppfattas som abstrakta, omvandlats till konkreta aktiviteter. För varje avklarat moment läggs en ny pusselbit till pusslet i elevernas matteportfolio och på så sätt blir framstegen tydliga.
Deras metod kan kopieras och användas av andra mattelärare.
Skrivet av: