Lördag 25 Sep
Stockholm

Även sossarna vill ha dyrare sl-kort - "Vårt förslag är bättre"

I höst blir månadskortet 100 kronor dyrare i Stockholm.
1 av 2
I höst blir månadskortet 100 kronor dyrare i Stockholm. Foto: TT
2 av 2

Inte heller socialdemokraterna vill ha samma eller lägre pris i för månadskorten i tunnelbanan.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Priserna i Sverige och Europa

Städer där det är billigare

Zagreb: 137 kronor (30+83 kuna)
Prag: 204 kronor (552 kurona)
Marseille: 386 kronor (43 euro)
Valencia: 396 kronor (4, 50+39, 60 euro)
Aten: 404 kronor (45 euro)
Oslo: 676 kronor (590 kroner)
Köln: 702 kronor (78, 20 euro)

Städer där det är dyrare

Helsingfors: 810 kronor (90, 30 euro)
Amsterdam: 933 kronor (103, 95 euro)
Leeds: 1 257 kronor (122 pund)

Storstäder som har fler invånare än Stockholm

Rom: 269 kronor (30 euro)
Madrid: 640 kronor (71, 40 euro)
Hamburg: 714 kronor (79, 50 euro)
Berlin: 817 kronor (91 euro)
London: 1 272 kronor (123, 70 pund)

De andra stora svenska städerna

Malmö: 1 060 kronor (hela Skåne län)
Uppsala: 1 070 kronor (hela länet)
Göteborg: 1 445 kronor (hela Västra Götalandsregionen)

För bara en vecka sedan kritiserades moderaterna i Stockholm hårt sedan de bland annat föreslagit en höjning av priset på sl-kortet med hundra kronor, stick i stäv med partiets vallöfte om att inte höja priset. Inte minst från vänsterhåll och socialdemokrater hördes skarpa uttalanden om moderaternas höjning. Moderaternas Torbjörn Rosdahl försökte förklara att hundra kronor bara motsvarar ”tre påsar chips” och hånades friskt på nätet.

Men även i socialdemokraternas eget budgetförslag finns en höjning av priset på sl-kortet med. Även om de vill att det nya priset ska bli 740 kronor att jämföra med moderaternas 790 kronor. Oppositionslandstingsrådet Helene Hellmark Knutsson menar dock att det är stor skillnad.

- Moderaterna väljer att höja med 100 kronor på periodkortet och vi kan inte lägga fram en budget som är underfinansierad men tycker att hälften räcker mer än väl. 100 kronor är en kraftig höjning, resten tycker vi att man ska ta av skatteintäkter och besparingar, säger hon till Nyheter24.

Kan du förstå att många tycker att ni inte är ett alternativ som skiljer sig tillräckligt mycket från moderaterna när ni också väljer att höja, trots all kritik som kommit mot moderaternas förslag?

- Jag tycker det är väldigt stor skillnad på en höjning på hundra kronor och en höjning på femtio kronor. 50 procent är skattefinansierat och 50 procent avgiftsfinansierat. När moderaternas underskott i SL är på en halv miljard ska inte hela underskottet hanteras av en avgiftshöjning.

Skribenten Jan Gradvall skrev en krönika i helgen där han menar att priset på SL-kortet är den viktigaste kulturpolitiska frågan i Stockholm. Delar du den uppfattningen och är vad innebär er höjning i så fall?

- Jag håller med om att rörligheten och resandet är en jätteviktig del av en fungerande storstadsregion, och medföljande barn ska därför kunna åka gratis upp till tolv år (att jämföra med åtta år i nuläget), just för att till exempel en barnfamilj ska kunnna göra saker tillsammans på helgen. Vi vill också återinföra enhetstaxan för enkelresorna så att man kan åka genom hela länet för 25 kronor.

Är en höjning av SL-kortet rimlig när man samtidigt säger att man ska bekämpa barnfattigdomen?

- Ska vi se till budgeten som helhet är en helt avgiftsfri barnsjukvård och oförändrad patientavgift för läkarbesök på vårdcentralen viktigt också, vårt förslag är bättre för en barnfamilj än moderaternas, som är det som kommer gå igenom, där man vill ha de här höjningarna och avgifterna.

Kommentera
Kopiera länk
Dela