Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Unga på Facebook mer benägna att supa, röka och knarka"

Magnus Jägerberg, IQ-initiativets vd, menar dock att studien inte behöver gälla i Sverige.
1 av 3

Magnus Jägerberg, IQ-initiativets vd, menar dock att studien inte behöver gälla i Sverige.

. . . oftare röker, dricker alkohol och använder droger, än andra ungdomar.
2 av 3

. . . oftare röker, dricker alkohol och använder droger, än andra ungdomar.

HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Alkoholkonsumtionen har nämligen gått ner i Sverige sedan Facebook startades 2004.
3 av 3

Alkoholkonsumtionen har nämligen gått ner i Sverige sedan Facebook startades 2004.

Sven Kaestner /AP/ SCANPIX

Nyheter | 26/08/2011 08:09

En ny studie visar att det är vanligare att röka, konsumera alkohol och ta droger bland ungdomar som är medlemmar på Facebook.

INTERNET. En ny studie genomfförd av USA:s Nationella center för beroende och drogmissbruk visar att ungdomar som har ett Facebookkonto röker, dricker alkohol och använder droger oftare än andra ungdomar.

Nyheter24 har pratat med Magnus Jägerskog, vd på IQ-initiativet. Han är misstänksam till studien och hur den genomförts – och menar att siffrorna inte alls behöver gälla i Sverige.

– Jag har inte sett det sambandet tidigare, säger Jägerskog till Nyheter24 och fortsätter:

– Om vi jämför med Sverige, i början av 2000-talet och fram tills i dag, är det färre ungdomar som dricker alkohol. Trots att intresset för sociala medier under denna period har ökat kraftigt, berättar Jägerskog.

Kunde varit tydligare med åldern

Nationella centret för beroende och drogmissbruk (CASA) har funnits sedan 1992 och finansieras dels statligt, dels av företag och privatpersoner som donerar pengar till organisationen.

Magnus Jägerskog menar att studien borde varit mer tydlig om hur gamla de deltagande ungdomarna varit.

– Om jag har förstått saken rätt använder 70 procent av de tillfrågade i studien Facebook.

– Det som inte framgår av undersökningen, vad jag har sett, är åldern på de som använder respektive de som inte använder sociala medier. Och det är relevant, säger Jägerskog, till Nyheter24.

Kommer ni ta hänsyn till- eller ha den nya studien i bakhuvudet i fortsättningen?

– Vi jobbar redan med att synas på sociala medier. Vi har bland annat Facebook-appen Fyllefilter. Det vi tycker är viktigt är att finnas där unga och unga vuxna finns. Facebook är ett bra exempel på det.

– Det är absolut intressant att följa utvecklingen men det kommer krävas fler studier och även studier här i Sverige, förklarar Jägerskog.