Facebook använder sig av användarnas information för att visa riktad reklam.
Facebook använder sig av användarnas information för att visa riktad reklam. - Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX

Din facebookstatus styr reklamen

Nu har Facebook svarat till dataskyddsmyndigheterna i de nordiska länderna.


Facebook utnyttjar användarnas information för att visa riktad reklam. Nu har företagsjätten svarat till de nordiska ländernas dataskyddsmyndigheter. Det efter att ett 40-tal frågor skickats till Facebook gällande hur de hanterar personuppgifter.

- De nordiska ländernas frågor till Facebook är inte del av någon formell juridisk granskning av företaget utan är ett sätt för oss att få mer och bättre kunskap om hur företaget hanterar personuppgifter, säger Göran Gräslund, datainspektionens generaldirektör.

Använder information för att visa reklam

Facebook bekräftar att de använder information om användarna för att visa riktad reklam. Informationen kommer bland annat från vad folk väljer att "gilla" och från användarnas statusuppdateringar, skriver datainspektionen i ett pressmeddelande.

Öppen dialog

Dataskyddsmyndigheterna i Sverige, Norge, Danmark, Färöarna, Finland och Åland gick tillsammans ihop i en aktion. Initiativtagare var norska Datatilsynet.

- Facebook har nu besvarat frågorna och vår första reaktion är att företaget kommit med både fylliga och intressanta svar, säger Göran Gräslund, och fortsätter:

- Det är positivt att vi kan ha en öppen och konstruktiv dialog med Facebook.

Facebook för inte vidare informationen

Facebook sprider inte vidare användarnas information. De uppgifter som användarna själva går med på att lämna ut, via installerade appar kan dock säljas vidare till andra företag.

Europeisk dataskyddslagstiftning

Enligt Facebook omfattas de av europeisk dataskyddslagstiftning - eftersom de har sitt europeiska huvudkontor på Irland. Under hösten kommer de nordiska dataskyddsmyndigheterna att ha ett uppföljningsmöte med Facebook.

/
EU
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!