Under Jan Forsbergs tid som chef har SJ haft stora problem med tågkaos och förseningar. Speciellt under vinterhalvåret.
1 av 5
Under Jan Forsbergs tid som chef har SJ haft stora problem med tågkaos och förseningar. Speciellt under vinterhalvåret. - Foto: Leif R Jansson / SCANPIX
Brevet till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är daterat till den 16 mars.
2 av 5
Brevet till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är daterat till den 16 mars. - Foto: Bertil Ericson / SCANPIX
"Jag tog över ett bolag som var konkursmässigt och fick under mitt första anställningsår upprätta kontrollbalansräkning. Därifrån har vi vänt utvecklingen till att SJ idag blivit ett av Europas lönsammaste och mest framgångsrika nationella järnvägsföretag
3 av 5
"Jag tog över ett bolag som var konkursmässigt och fick under mitt första anställningsår upprätta kontrollbalansräkning. Därifrån har vi vänt utvecklingen till att SJ idag blivit ett av Europas lönsammaste och mest framgångsrika nationella järnvägsföretag - Foto: Faksimil Regeringskansliet
Forsberg avslutar med ännu ett tack: "Innan jag lämnar SJ vill jag passa på och tacka Dig för ett gott samarbete.
4 av 5
Forsberg avslutar med ännu ett tack: "Innan jag lämnar SJ vill jag passa på och tacka Dig för ett gott samarbete. - Foto: Faksimil Regeringskansliet
Jan Forsberg har gjort ett fantastiskt jobb, enligt Jan Forsberg.
5 av 5
Jan Forsberg har gjort ett fantastiskt jobb, enligt Jan Forsberg. - Foto: Montage Scanpix/Regeringskansliet

SJ-chefen fiskar jobb i personligt (skryt)brev till ministern

Jan Forsberg hävdar att han tog över ett företag som var "konkursmässigt" men att han vänt utvecklingen till att SJ blivit "ett av Europas lönsammaste och mest framgångsrika nationella järnvägsföretag."


"Konkurrenter har inte varit framgångsrika"

I det personliga brevet skriver Jan Forsberg om konkurrensen från andra företag:

"Flera järnvägsföretag som konkurrerat med SJ på bland annat den svenska entreprenadmarknaden har hittills inte varit speciellt framgångsrika. Det senaste exemplet är DSB som orsakat totalkaos i sin hemmamarknad och där årsförlusten genom sitt engagemang i Sverige for 2011 ser ut att bli ca 1000 MSEK. Godstrafik på

järnväg i Sverige har inte heller i sin marknad lyckats skapa tillräcklig lönsamhet. Green Cargos vinst exempelvis, ligger sedan 2004 ackumulerat tom 2010 på totalt ca 350 MSEK."

STOCKHOLM. I ett personligt brev till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd fiskar avgående SJ-chefen Jan Forsberg efter ett nytt jobb. I och med att hans tid som vd och koncernchef snart är till ända börjar han med tacka ministern för deras samarbete.

"Bästa Katarina. Det börjar snart bli dags för mig att ta nästa steg i livet och därmed lämna min befattning som koncernchef för SJ." - skriver Jan Forsberg.

Han passar sedan på att berätta om att han kommer att starta upp en egen konsultverksamhet framöver. Och att han hoppas på ett framtida samarbete:

"Innan jag lämnar SJ vill jag passa på och tacka Dig för ett gott samarbete. Skulle det vara så att Du önskar ha min assistans framöver i exvis järnvägsutredningar, styrelseuppdrag eller liknande inom den statliga sfären så är jag öppen for sådana diskussioner då jag fortsättningsvis ämnar bedriva konsultverksamhet i egen regi." - skriver Jan Forsberg.

"Jag tog över ett konkursmässigt bolag"

Enligt Jan Forsberg har SJ blivit "ett av Europas lönsammaste och mest framgångsrika nationella järnvägsföretag", med en punktlighet som ligger stabilt runt 90 procent, under hans tid som vd:

"Jag tog över ett bolag som var konkursmässigt och fick under mitt första anställningsår upprätta kontrollbalansräkning. Därifrån har vi vänt utvecklingen till att SJ idag blivit ett av Europas lönsammaste och mest framgångsrika nationella järnvägsföretag, enligt blå. en fristående utredning från JP Morgan."

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!