Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Så tömmer nätfiskarna ditt konto via Blocket

De ber om användarens kreditkortsuppgifter.
1 av 5

De ber om användarens kreditkortsuppgifter.

AP Photo/Jochen Krause, File

. . .Blocket. Via mejl utger de sig för att vilja betala tillbaka en mindre summa pengar som dragits från ditt konto av misstag.
2 av 5

. . .Blocket. Via mejl utger de sig för att vilja betala tillbaka en mindre summa pengar som dragits från ditt konto av misstag.

Bertil Ericson/AP/Scanpix

Fyller du i dina uppgifter har nätbedragarna tillgång till pengarna som finns på kortet.
3 av 5

Fyller du i dina uppgifter har nätbedragarna tillgång till pengarna som finns på kortet.

CHRISTINE OLSSON / SCANPIX

Se upp för de nya nätfiskarna som lurar på. . .
4 av 5

Se upp för de nya nätfiskarna som lurar på. . .

Thomas Winje Øijord / SCANPIX

Bedragarna hänvisar sedan användarna till en falsk hemsida.
5 av 5

Bedragarna hänvisar sedan användarna till en falsk hemsida.

Nyheter | 28/05/2012 16:47

"Vi får många, många mejl där det står att man förstår att det är något skumt".

INTERNET. En ny nätbedragare lurar på köp- och säljmarknaden Blocket. Bluffmakarna arbetar med metoden "nätfiske" och uppmanar användare att ge ut sina kortuppgifter på en falsk webbsajt som liknar den riktiga sidan.

Följande mejlutdrag skickades till en medlem - som dock inte lät sig luras - från en mailadress knuten till domännamnet "blokett.se".

"Vi har uppmärksammat att ditt kort, vid din senaste transaktion, debiterades med ett extra belopp på 40,0 SEK. För att få tillbaka detta belopp ber vi dig att klicka på följande länk och åter mata in de betalningsuppgifter som använts vid transaktionen på Blocket.se".

"Många, många mejl"

Blockets kundsäkerhetsansvarige, Thomas Bäcker, är medveten om nätfisket. Han berättar att det skett en internationell minskning - men eftersom så många hör av sig "tror han inte att det går så bra för Sverige".

– Vi får många, många mejl där det står att man förstår att det är något skumt. Sen får vi länken - och hemsidan finns ofta på ett webbhotell utomlands, som vi sedan kontaktar.

Sedan försöker Blocket stänga ner den falska hemsidan så fort som möjligt.

– Jag tror att det snabbaste vi har stängt ner en falsk sajt på är nio minuter. Det är personligt rekord.

"Ansvaret är kortutgivarnas"

Enligt kundsäkerhetsansvarige går det inte att göra så mycket mer än att informera användare om att aldrig lämna ut sina uppgifter. Nätfisket lär inte försvinna - och därför måste företagen se till att varna sina kunder.

– Rutiner för sånt här är helt enkla att tala om för människor, säger Bäcker och fortsätter:

– Vi skulle aldrig begära uppgifter eller annat och det varnar vi för på vår hemsida också. Det finns inte heller någon bank eller annat seriöst företag som skulle be om dina kortuppgifter.

Läs mer om nätfiske på Blockets hemsida.