När Pelles mamma dog i höstas avslutade han hennes telefonabonnemang hos Telia. På nyårsdagen fick han ett meddelande från hennes gamla telefonnummer där det stod att kontakten "Mamma" gått med i tjänsten Viber.
– Jag fick en klump i magen och tänkte vad är det här? Första dagen på nya året får man ett flashmeddelande från sin döda mamma att hon gått med i Viber, berättar han för Sveriges Radio.
Telia: Inget jätteproblem
Det visade sig att Telia gett bort numret. Något som företaget menar är vanligt på grund av att det finns en "viss nummerbrist".
– Vi ser det inte som ett jättestort problem och skulle man ha längre karantänstid så skulle man ha fler nummer, säger Karin Lutz som är informationsansvarig på Telia, till Sveriges Radio.
"En månad är på tok för kort"
Post- och telestyrelsen, som har hand om telefonnummer, menar dock att det finns gott om nummer kvar och att operatörerna kan vända sig till styrelsen och beställa fler.
Men Telia tänker inte skaffa fler nummer utan är nöjda med den karantänstid på en månad som företaget har i dagsläget.
– Jag tycker en månad är alldeles på tok för kort liksom. Vore det ändå inte god ton mot den avlidne att när den personen dör så kan väl numret försvinna. Eller åtminstone längre tid än en månad, personen är ju knappt nere i jorden liksom, säger Pelle till Sveriges Radio.