Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
25
reaktioner idag

Så lurades vi av "Black"

Artisten Tommy Nilsson skulle byta namn till "Black" och få ett mörkare sound. Men allt var inte riktigt som det första pressmeddelandet hävdade. Och under historiens gång försökte AIK:are kuppa in sitt eget budskap. Här är alla turer som ledde fram till en chokladreklam.

Det blev ingen ny karriär. Här är alla turerna om "Black".

Ur musikvideon/reklamfilmen.

Tommy Nilsson när han poserade som "Black".

AIK-supportrar försökte kuppa in sin egen kampanj.

Här är Metros felaktiga artikel om att allt var en AIK-kupp.

Kulturnyheterna erkände sig lurade.

STOCKHOLM. Det började som en av årets mer sjuka nöjesnyheter. Sångaren Tommy Nilsson skulle byta namn till "Black" och hitta tillbaka till sitt gamla hårdrockssound. Pressmeddelandet damp ner hos svenska medier på måndagsförmiddagen och TT Spektra bekräftade med artisten själv.

"Tommy Nilsson byter namn" prydde de flesta stora nyhetssajterna och på Twitter skrev han bland annat detta:

En AIK-kampanj??

Skämten om ålderskris och kritiken mot namnbytet flödade. Men någonstans här dök det också upp en del tvivel. Var allt egentligen en kupp?? Genast riktades misstänksamma blickar i riktning AIK - artistens favoritlag. Den allsvenska fotbollsklubben har en pågående kampanj för att alla ska klä sig i svart på premiärmatchen. En kampanj som går under namnet "Paint it black".

Misstänkarna mot Gnaget ökade explosionartat efter denna tweet av Nilsson:

Men sedan började han förneka allt, precis som AIK.

Här började fler och fler AIK:are dra nytta av förvirringen kring "Black". På sociala medier hyllades "kuppen" och att man fått med Nilsson på tåget. De flesta övriga trodde då fortfarande att det var en AIK-kampanj. Så här skrev Nilsson innan han gick och la sig på måndagen:

Lurade medier

På morgonen fick sedan någon Gnagetsupporter en idé. Flera timmar innan Nilssons tänkta låtsläpp började ett Youtubeklipp att spridas. Ett klipp där det sjungs en svensk version av Rolling Stones hit "Paint it black". I beskrivningen stod det "Black - Ny singel ute nu":


Samtidigt tipsades flera medier om klippet och nyheten om vad namnbytet egentligen handlade om verkar ha lockat flera redaktioner. Metro stoltserade med rubriken "Sanningen bakom Tommy 'Black' Nilssons namnkupp":

Personen som intervjuades i artikeln, Simon Strand från supporterorganisationen AIK-Alliansen, twittrade sedan:

SVT:s Kulturnyheterna gick också på allt - men fick sedan gå ut med en ursäkt på Twitter:

"Vad fan ska jag göra?"

Allt kulminerade till det ögonblick då ett nytt Youtubeklipp publicerades, den här gången på Nilssons nya hemsida - blacktheartist.se som sades innehålla nya singeln "Shoot the devil". Men först visar klippet Nilsson som säger:

– I dag är det meningen att jag skulle göra mitt första framträdande som "Black". Men jag tänker inte göra det. Jag heter Tommy Nilsson. Det finns bara en Tommy Nilsson. Och förresten - det finns bara en Black.


Det var alltså varken ålderskris, ett vågat steg i karriären, en AIK-kupp eller något annat. Det var reklam för en chokladkaka från Marabou. Artisten menar att han inte hade så mycket val.

– Jag är 52 år, och ska släppa en platta – vad fan ska jag göra? Man måste skapa uppmärksamhet på något sätt, säger han till Aftonbladet.

Och han har både hyllats och sågats efter beskedet:

Once you go black, you never go back?

Nöjesguidens bloggare Tobias Boström försökte sammanfatta spektaklet:

Det återstår att se om uttrycket "once you go black, you never go back" kommer att passa in på Nilssons framtida karriär.

Mer:

Tommy hånas på Twitter - men är det en bluff?