Så lurades vi av "Black"
Artisten Tommy Nilsson skulle byta namn till "Black" och få ett mörkare sound. Men allt var inte riktigt som det första pressmeddelandet hävdade. Och under historiens gång försökte AIK:are kuppa in sitt eget budskap. Här är alla turer som ledde fram till en chokladreklam.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
STOCKHOLM. Det började som en av årets mer sjuka nöjesnyheter. Sångaren Tommy Nilsson skulle byta namn till "Black" och hitta tillbaka till sitt gamla hårdrockssound. Pressmeddelandet damp ner hos svenska medier på måndagsförmiddagen och TT Spektra bekräftade med artisten själv.
"Tommy Nilsson byter namn" prydde de flesta stora nyhetssajterna och på Twitter skrev han bland annat detta:
Har ni vart med om den fantastiska känslan att bara släppa taget
— Tommy Nilsson (@MrTommyNilsson) March 18, 2013
En AIK-kampanj?
Skämten om ålderskris och kritiken mot namnbytet flödade. Men någonstans här dök det också upp en del tvivel. Var allt egentligen en kupp? Genast riktades misstänksamma blickar i riktning AIK - artistens favoritlag. Den allsvenska fotbollsklubben har en pågående kampanj för att alla ska klä sig i svart på premiärmatchen. En kampanj som går under namnet "Paint it black".
Misstänkarna mot Gnaget ökade explosionartat efter denna tweet av Nilsson:
Det gnager i min själ.
— Tommy Nilsson (@MrTommyNilsson) March 18, 2013
Men sedan började han förneka allt, precis som AIK.
AIK finns i mitt hjärta men det har naturligtvis inget med mitt namnbyte att göra-
— Tommy Nilsson (@MrTommyNilsson) March 18, 2013
Här började fler och fler AIK:are dra nytta av förvirringen kring "Black". På sociala medier hyllades "kuppen" och att man fått med Nilsson på tåget. De flesta övriga trodde då fortfarande att det var en AIK-kampanj. Så här skrev Nilsson innan han gick och la sig på måndagen:
i morgon 09.00 släpps en ny låt på blacktheartist.se god natt vackra värld god natt.
— Tommy Nilsson (@MrTommyNilsson) March 18, 2013
Lurade medier
På morgonen fick sedan någon Gnagetsupporter en idé. Flera timmar innan Nilssons tänkta låtsläpp började ett Youtubeklipp att spridas. Ett klipp där det sjungs en svensk version av Rolling Stones hit "Paint it black". I beskrivningen stod det "Black - Ny singel ute nu":
Samtidigt tipsades flera medier om klippet och nyheten om vad namnbytet egentligen handlade om verkar ha lockat flera redaktioner. Metro stoltserade med rubriken "Sanningen bakom Tommy 'Black' Nilssons namnkupp":
Personen som intervjuades i artikeln, Simon Strand från supporterorganisationen AIK-Alliansen, twittrade sedan:
Kuppa kuppen, kuppa kuppen, AIK. #paintitblack
— Simon Strand (@simonstrand) March 19, 2013
SVT:s Kulturnyheterna gick också på allt - men fick sedan gå ut med en ursäkt på Twitter:
RÄTTELSE: Vi har blivit trippel-lurade av Tommy Nilsson, AIK och internet. Ber om ursäkt och utlovar bättring.
— Kulturnyheterna SVT (@KULTURNYHETERNA) March 19, 2013
"Vad fan ska jag göra?"
Allt kulminerade till det ögonblick då ett nytt Youtubeklipp publicerades, den här gången på Nilssons nya hemsida - blacktheartist.se som sades innehålla nya singeln "Shoot the devil". Men först visar klippet Nilsson som säger:
– I dag är det meningen att jag skulle göra mitt första framträdande som "Black". Men jag tänker inte göra det. Jag heter Tommy Nilsson. Det finns bara en Tommy Nilsson. Och förresten - det finns bara en Black.
Det var alltså varken ålderskris, ett vågat steg i karriären, en AIK-kupp eller något annat. Det var reklam för en chokladkaka från Marabou. Artisten menar att han inte hade så mycket val.
– Jag är 52 år, och ska släppa en platta – vad fan ska jag göra? Man måste skapa uppmärksamhet på något sätt, säger han till Aftonbladet.
Och han har både hyllats och sågats efter beskedet:
Åh jag älskar att alla som igår lade upp @mrtommynilsson på raljansens altare idag får sätta på sig en dumstrut av choklad. Heja Tommy!
— Niklas Strömstedt (@poptonten) March 19, 2013
#blacktommy var alltså reklam för Marabou. Och sellout har fått ett nytt, svart ansikte. blacktheartist.se
— Emanuel Karlsten (@emanuelkarlsten) March 19, 2013
Once you go black, you never go back?
Nöjesguidens bloggare Tobias Boström försökte sammanfatta spektaklet:
Så Tommy sålde sig för en chokladkaka och aik har gjort en pajig svensk version av "paint it black". All good.
— Tobias Boström (@TobiasBostrom) March 19, 2013
Det återstår att se om uttrycket "once you go black, you never go back" kommer att passa in på Nilssons framtida karriär.