Ungdomar jagar bekräftelse via Instagram.
1 av 4
Ungdomar jagar bekräftelse via Instagram. - Foto: Scanpix/Instagram
Författaren Christina Stielli menar att det i grund och botten handlar om bekräftelse.
2 av 4
Författaren Christina Stielli menar att det i grund och botten handlar om bekräftelse.
Nicole Falciani Grängshem har över 60 000 följare på Instagram.
3 av 4
Nicole Falciani Grängshem har över 60 000 följare på Instagram.
Hon tror inte att man kan få bättre självkänsla av likes.
4 av 4
Hon tror inte att man kan få bättre självkänsla av likes.

"Likes läker inte en trasig självkänsla" – om de ungas jakt på likes

Jakten på likes har blivit allt viktigare och antal likes är det som gallrar ut de populära och framgångsrika från de mindre populära. Till slut kan likes:en många gånger vara avgörande för ungdomars självkänsla.
Det här är Nyheter24:s artikelserie i tre delar om ungdomars Instagramvanor.


Mer om Christina Stielli

Christina Stielli är författare och föreläsare.

Hon aktuell med föreläsningsserien "Hur mycket skit ska vi ta på nätet!" i landets skolor samt med utbildningen "Ett liv - två världar" som riktar sig till skolpersonal.

Instahetsen

Nyheter24:s artikelserie handlar om ungdomars jakt på bekräftelse via Instagram – vilka konsekvenser det får samt hur de kan bli mer Insta-medvetna. 

Del 1 reder ut varför likes-jakten är så utbredd och hur den påverkar ungdomar.

Del 2) "Det är de vuxnas ansvar att ta tag i kränkningar på nätet" 

Del 3) Experten: "Vänj dig vid att ta skit – samhället fungerar så idag"

Sedan Instagram lanserades 2010 har fotodelningsappen fått ett rejält uppsving. Miljontals användare instagrammar bilder dagligen om sin vardag, jobb och händelser i vardagen.

Antal likes avgör många ungdomars självkänsla och det kan leda till att de hamnar i en ond bekräftelsespiral.

Hur kommer det då sig att ungdomar jagar bekräftelsen via Instagram – och vad leder like-hetsen till? Nyheter24:s Magda Omerspahic har pratat med författaren Christina Stielli, som föreläser om ungdomars vanor på nätet och i sociala medier.

 – Vi lever i en slags omröstningskultur som vi har varit med om och skapat själva. Nu har vi plattformar för att "rösta" och Instagram är kanalen för den bekräftelsen. Vi blir lätt beroende av uppmärksamheten om vi inte är trygga i oss själva. Allt går ut på att bli mest populär för det är synonymt med framgång för många ungdomar, säger Stielli.

"Robinsonkulturen" startade röstningshetsen

Stielli drar paralleller mellan teveprogrammet "Expedition Robinson" och hur vi år 1997 satte oss i soffan under lördagskvällarna för att rösta på de olika Robinson-deltagarna. Efter Robinson, och andra så kallade "utröstningsprogram", gick allt bara av farten och Stielli menar att vi i dag har blivit blinda för röstningsfenomenet. 

Stielli förklarar något som kan vara värt att betona – att tonårstiden är en livskris då man är som mest osäker på sig själv. Under den tiden söker man sig till olika grupper för att känna tillhörighet. 

– Instagram är också en slags "tillhörighetsgrej" där ungdomar diskuterar upplagda bilder på Instagram, like:ar och jagar bekräftelsen. 

Tusen nya följare varje dag

En som kan förstå problemet är Nicole Falciani Grängshem, 16 år gammal och bloggare på Modette. Henne kan kan man också följa via Instagram – något som 67 000 följare redan gör. 

– Jag får i snitt 1 000 nya följare varje dag och mellan 4- och 10 000 likes på varje bild, säger Nicole till Nyheter24.

Nicole berättar för att hon hamnade på Instagrams "Popular page" och därefter har det bara rullat på. Hon får i snitt tusen nya följare varje dag. 

Ångestladdat med likes

Stielli förklarar att när man till varje pris måste jobba med att inte bli avvisad så kan jakten på likes till slut bli ångestladdad.

– Man riskerar att hamna i en bekräftelsefälla, och beroendet kan bli som för en knarkare som behöver större doser för att bli nöjd. Vi har hört det en miljon gånger och jag är ledsen att behöva upprepa det, men – enda sättet att klara sig undan fällan är att lära sig att bekräfta sig själv och det kan vara svårt, till och med för en vuxen.

Nicole är inne på samma spår som Stielli och tror att likes:en bara är en kortvarig bekräftelse.

Men tror du att likes:en ändå kan bidra till att man får ett bättre självförtroende och självkänsla?

– Ja, men vissa dagar känner man mig sig ful och då spelar det ingen roll vad någon annan säger. Jag tror att det kan hjälpa för stunden men det är inte långvarigt. Jag tror att man måste hitta det i sig själv och gilla sig själv. Ingen kan göra det förutom man själv, säger Nicole.

Bilden ska vara tagen i rätt sammanhang

På Instagram lägger Nicole upp bilder på sina outfits, från när hon intervjuar artister, eller hänger med sina kompisar – till synes "vanliga" och oskyldiga bilder likt de flesta ungdomars. Nicoles bikinibilder får en del uppmärksamhet, i form av både likes och kommentarer.

– Jag lägger upp bikinbilder, men det är ju naturligt under sommaren. Men jag tycker att det är skillnad på att lägga upp bikinibilder på stranden och på de man tar i spegeln.

Hon syftar på att om bilden är taget i "rätt" sammanhang så är det skillnad, "det är ju inte så många som går runt i bikini hemma".

Nicole tror dock att risken finns att hennes bilder sexualiseras av många följare. Men hon förklarar också att det är svårare för henne att se "porrig" ut jämfört med en "kvinna i 30-års åldern med bröst och kurvor". Allt beror på i vilket sammanhang bilden är tagen. 

Osäkra lägger upp nakenbilder

Det är uppenbart att gränserna ständigt flyttas för vad som är okej att lägga upp på Instagram men Stielli vill ändå credda dagens ungdomar.

– Ungarna blir smartare och smartare. De förstår att det man lägger upp på nätet finns där för alltid. Egentligen ligger det inte många nakenbilder uppe. De, vars nakenbilder syns, är oftast tjejer och killar som har ångest över att bekräftelsen inte räcker till. Oftast är det barn som är osäkra och det yttrar sig på andra sätt också. Det är en utmaning för föräldrarna också, vi måste prata med barnen och vi kan inte smita ifrån genom att stänga av sociala medier.

Men tror du inte att man kan man lägga upp nakenbilder och ändå må bra?

– Nej, det tror jag faktiskt inte. Man lägger upp mer utmanande bilder för att man är i desperat behov av bekräftelse, eller i behov av att chockera någon. I efterhand har det visat sig att många som har gjort så har mått dåligt och när de har tagit steget längre på Instagram har det gått väldigt illa. 

Både Stielli och Nicole är överens om att en bra självkänsla inte kommer från Instagram och likes:en man får. 

– Har man en bra grund och uppfostran så tror jag att man mår bättre. Jag tror också att när man blir äldre så bryr man sig mindre, säger Nicole.

Om utvecklingen med Instagram, följare och likes fortsätter i den rasande takt som den har gjort hittills så tror Stielli att vi kommer få allt fler osäkra ungdomar i behov av att armbåga sig fram för att få bekräftelse.

– Likes är en bekräftelse i hårdvaluta. Där ser du hur populär och omtyckt du är. Men like:sen läker inte en trasig självkänsla, avslutar Christina Stielli.

/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Lavinfara under långfredagen

Bolsonaro vill ha tillbaka passet

Brasiliens förre president Javier Bolsonaro, som utreds för kupplaner, har bett landets högsta domstol om att tillfälligt få tillbaka sitt beslagtagna pass för att besöka Israel, uppger hans advokat.

Skott mot bostad i Örgryte

2 timmar sedan
En bostad besköts i Örgryte i Göteborg på skärtorsdagskvällen.

Raketer mot Israel efter dödlig attack i Libanon

3 timmar sedan
Den Hamasallierade shiamilisen Hizbollah har avfyrat raketer med tunga stridsspetsar mot städer i norra Israel – för första gången uttryckligen mot civila mål.

Polisen rapporterar om misshandel, Kristianstad

3 timmar sedan
"Man misshandlad av ett flertal personer", skriver polisen på sin hemsida.

Kavli vill ta större klimatansvar – ska minska utsläppen: “En tuff resa”

igår 22:30
Livsmedelskoncern Kavli vill ta ett större ansvar för miljön har därför satt upp egna klimatmål. Målen bygger på en noggrann analys av verksamhetens klimatpåverkan.