En av anmälarna motiverade sin anmälan med:
1 av 3
En av anmälarna motiverade sin anmälan med:
Michaela Forni anser att RON sköter sitt jobb.
2 av 3
Michaela Forni anser att RON sköter sitt jobb. - Foto: Gabriella Lahti
Petter Lindqvist tyckte att det var värt att göra trots fällningen.
3 av 3
Petter Lindqvist tyckte att det var värt att göra trots fällningen. - Foto: Privat

Klädföretaget fälldes för könsdiskriminerande reklam – mot män

Det svenska klädföretaget, byPM, kritiserade American Apparels sexistiska reklambilder med en satirisk motreklam. ByPM anmäldes för könsdiskriminering och i går fälldes företaget för sin sexistiska motreklam. – Jag drog på mungiporna när jag läste domen, säger grundaren Michaela Forni.


Kriterier för fällande dom

1. Reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande (sexistisk reklam). 

2. Reklam som ger en stereotyp bild på könsrollerna och som därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt (schabloniserande reklam).

3. Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män.

SVERIGE. Klädjätten American Apparel hamnade i rejält blåsväder i maj i år efter att en bloggare uppmärksammande hur företaget marknadsförde sina unisexkläder

På reklambilderna var männen påklädda – medan kvinnorna var halvnakna och iklädda enbart trosor. 

Klädföretaget, byPM, valde att göra en satirisk motreklam som en reaktion mot klädjätten

I juni anmäldes byPM till Reklamombudsmannen (RO) för könsdiskriminerande reklam – mot män. 

Fälls för könsdiskriminering

En av anmälarna skrev följande i sin anmälan: I ett jämställt Sverige borde det vara precis lika förnedrade med en sådan reklam, oavsett ett kön /../ Det hade aldrig tillåts om det var en kvinna på bilden. Två fel gör inte ett rätt och reklamen blir inte mindre kränkande mot män för att någon har gjort samma sak mot kvinnor i USA.".

Och i går kom beslutet om att reklamen fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON).

– Det var förståeligt och väntat. RON måste sköta sitt jobb. Jag drog på mungiporna när jag läste domen, säger grundaren Michaela Forni till Nyheter24.

"Få folk att haja till"

Petter Lindqvist, modellen som poserade halvnaken och i utmanande poser, upplevde inte reklamen som sexistisk men tyckte ändå att juryns motivering var saklig och korrekt.

– Jag förstår att de måste fälla i och med att förklaringen som parodi är samma typ av ursäkt som American Apparel använde när de påstod att deras bilder är konst. Samtidigt var det ett effektivt sätt att få folk att haja till så det var rätt av oss att göra det, säger Lindqvist till Nyheter24.

Företaget kommer nu att ta ner bilderna från sidan och beslutet är bara en rekommendation från RON – något som företag brukar vara bra på att följa.

Nu i efterhand – var det värt det?

– Självklart. American Apparel är väldigt sexistiska gentemot kvinnor och jag ångrar inte en sekund att vi, på ett ironiskt sätt, uppmärksammade hur sexistisk och fel deras reklam är, säger Forni.

Lindqvist håller med om att det var värt att göra reklamen för att uppmärksamma skillnaderna i hur kvinnor och män framställs i American Apparels reklamer.

– Det var väldigt roligt och uppskattat så det är helt klart att det var värt. En favoritrubrik är från en brittisk tidning som skrev "American Apparel's sexism left this Swedish man no choice but to get naked".

Kommer du ställa upp i fler modellsammanhang?

– Jag har otroligt nog inte fått något annat erbjudande så jag väntar tålmodigt på att det ska komma, säger Lindqvist och skrattar.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!