Webbutik säljer "size zero only" – mycket tyder på PR-kupp

- 24/09/2013, 07:55 -
Framsidan på Miss Skinnys hemsida.
1 av 8

Framsidan på Miss Skinnys hemsida.

Faksimil miss-skinny.se

Hanna Kihlander från Frisk & Fri.
2 av 8

Hanna Kihlander från Frisk & Fri.

Frisk & Fri

Företaget har även köpt reklamplats i centrala Stockholm.
3 av 8

Företaget har även köpt reklamplats i centrala Stockholm.

Faksimil Facebook

Några av kommentarerna från Facebooksidan.
4 av 8

Några av kommentarerna från Facebooksidan.

Faksimil Facebook

5 av 8

Faksimil Facebook

6 av 8

Faksimil Facebook

7 av 8

Faksimil Facebook

8 av 8

Faksimil Facebook

Klädmärket "Miss Skinny" har gjort reklam via sin hemsida och på annonser i Stockholm. Men webbutiken, som ska sälja endast "size zero"-kläder, kan mycket väl vara en PR-kupp. Det har dock inte stoppat reaktionerna.

STOCKHOLM. "Bland det vidrigaste jag sett. Flickor och kvinnor svälter sig och får skador på samtliga inre organ till följd av den här typen av marknadsföring. Jag hoppas att miss-skinny dör till förmån för överlevnaden av tusentals flickor i samhället. En så kondenserad form av kvinnoförtryck, och ändå helt öppet. HOPPAS ATT NI SKÄMS!!!".

Så skriver en av alla de som kommenterat på företaget Miss Skinnys Facebooksida. Reaktionerna där har varit enorma mot nätbutiken som snart ska öppna i Sverige, enligt den officiella hemsidan. Endast "size zero"-kläder ska finnas till försäljning.

"Vidriga as", "avgå" och "ni borde skämmas" finns bland övriga kommentarer.

"Vad sänder det för signaler till 14-åringar?"

Namnet "size zero" kommer från att det är storlek 0 i det amerikanska systemet – motsvarande storlek 32 i det svenska. Även Hanna Kihlander, pressansvarig på Frisk & Fri – riksföreningen mot ätstörningar, reagerar starkt på företagets framtoning.

– Det är inget vi på något sätt tycker är okej. Vi jobbar med personer som har svåra ätstörningar. Skönhetsidealen i dag är inte en enda orsak till att ätstörningar bryter ut, men det är en trigger och det här är inget som gör att unga människor mår bättre, säger hon till Nyheter24.

Enligt Kihlander kan reklam likt denna leda till att fler unga tjejer drabbas av ätstörningar.

– De som ligger i riskzonen kan det vara väldigt destruktivt. Överhuvudtaget att det bidrar till hela samhällsbilden av hur man ska se ut för att duga. Vad sänder det för signaler till 14-åringar? frågar hon sig.

Finns verkligen företaget på riktigt?

Men, ja det finns ett stort men i den här historien. Det mesta tyder på att det hela är en PR-kupp.

Domänen miss-skinny.se registrerades i slutet av juni av en "James Carl" i Florida. Det finns dock inga synbara spår efter företaget "Miss Skinny Inc" eller dess organisationsnummer. Det angivna telefonnumret är inte längre aktivt.

Den adress i amerikanska Clearwater som angetts på domänen existerar – men där finns i stället tre andra företag vars verksamhet inte alls liknar Miss Skinnys.

När Nyheter24 hör av sig till företagets kontaktmejl blir svaret detta:

– Vi får väldigt många frågor just nu och har därför valt att hänvisa till vår pressvisning i Spegelsalen på Berns nu på torsdag, svarar företaget anonymt.

SVT-profil först att twittra länken

Misstankar om att det hela är en kupp har florerat på nätet i veckan, bland annat på Twitter.

Den allra första personen som la ut länken på Twitter var SVT-profilen Lotta Lundgren, senast känd från "Historieätarna".