Reklamera: "Det kan inte existera sexistisk reklam i ett jämställt samhälle"

- 17/11/2013, 14:26
Reklamera anmäler sexistiska och könsdiskriminerande reklamer.
1 av 10

Reklamera anmäler sexistiska och könsdiskriminerande reklamer.

Magda Omerspahic

Projektet startades i oktober och har haft fullt upp sedan dess.
2 av 10

Projektet startades i oktober och har haft fullt upp sedan dess.

Det är Malpuri Groth och Moa Egonson som jobbar med Reklamera.
3 av 10

Det är Malpuri Groth och Moa Egonson som jobbar med Reklamera.

Magda Omerspahic

– Vad är det ens reklam för?, säger Magda.<br> – Ja du, det är reklam för dom här lamporna. Det är en halvnaken kvinna som ligger styckad. Sen är det hans blick, hennes blod, han ska nu stycka itu henne. Men ja, det är allstå ett lampföretag, säger Moa.
4 av 10

– Vad är det ens reklam för?, säger Magda.<br> – Ja du, det är reklam för dom här lamporna. Det är en halvnaken kvinna som ligger styckad. Sen är det hans blick, hennes blod, han ska nu stycka itu henne. Men ja, det är allstå ett lampföretag, säger Moa.

Privat

– Ryanair kan vi skicka på en genuskurs direkt!, säger Moa.
5 av 10

– Ryanair kan vi skicka på en genuskurs direkt!, säger Moa.

Privat

Under halloween fick de in många anmälningar, både från killar och tjejer.
6 av 10

Under halloween fick de in många anmälningar, både från killar och tjejer.

Privat

– På grund av allt engagemang plockade Sturegallerian reklamen ner direkt och bad om ursäkt. Men det här med att man bara ber om ursäkt till de som tog illa upp är lite att komma undan, säger Malpuri.
7 av 10

– På grund av allt engagemang plockade Sturegallerian reklamen ner direkt och bad om ursäkt. Men det här med att man bara ber om ursäkt till de som tog illa upp är lite att komma undan, säger Malpuri.

Privat

– Väldigt sexiga poser. Den här är tredje bilden är ju en typisk spruta-i-ansiktet-bild, säger Magda.<br>
– Bra att du sa det out loud, det är mycket erotik. Vi har taggat Lee på Instagram men de har inte svarat och det var flera som skrev "Ja, vad säger ni Lee?", säger Malpuri.
8 av 10

– Väldigt sexiga poser. Den här är tredje bilden är ju en typisk spruta-i-ansiktet-bild, säger Magda.<br> – Bra att du sa det out loud, det är mycket erotik. Vi har taggat Lee på Instagram men de har inte svarat och det var flera som skrev "Ja, vad säger ni Lee?", säger Malpuri.

Privat

– Dirty Linen hörde av sig till oss och sa att de inte ville vara könsdiskriminerande. De ville i stället ses och poängterade att de verkligen skulle vilja förstå oss och vad det är vi ser som diskriminerande så att de kan lära sig.
9 av 10

– Dirty Linen hörde av sig till oss och sa att de inte ville vara könsdiskriminerande. De ville i stället ses och poängterade att de verkligen skulle vilja förstå oss och vad det är vi ser som diskriminerande så att de kan lära sig.

Privat

– Detta ligger på Desiguals hemsida som också tillhör den svenska delen. Det är ganska överdrivet tydligt med exempelvis typiska machomän och kvinnan är helt naken. Dessutom är det farligt att sexualisera mat, säger Moa.
10 av 10

– Detta ligger på Desiguals hemsida som också tillhör den svenska delen. Det är ganska överdrivet tydligt med exempelvis typiska machomän och kvinnan är helt naken. Dessutom är det farligt att sexualisera mat, säger Moa.

Privat

Det här är andra delen i en artikelserie om feminism. Nyheter24:s Magda Omerspahic träffade kvinnorna bakom kampanjen Reklamera och pratade om sexism i reklam.
– Det går inte att peka ut endast reklambranschen, utan det här är en samhällsstruktur som visar sig på alla områden i samhället, säger Moa Egonson, projektledare, till Nyheter24.

FEMINISM ETC. Sveriges Kvinnolobby, som är en ideell och partipolitiskt obunden organisation, körde igång kampanjen Reklamera i slutet av oktober i år och sedan dess har det gått spikrakt uppåt.

– Det har verkligen gått snabbt och jag förväntade mig inte den här responsen som vi har fått, säger Moa Egonson, projektledare för Reklamera.

Jag, Moa Egonson och Malpuri Groth träffas i Nyheter24:s lokaler för att prata mer om projektet vars syfte är att göra folk mer medvetna om sexismen i reklamen och dess påverkan. Det går till så att vi, vanliga människor, skickar in bilder på reklam som vi anser vara könsdiskriminerande eller sexistisk.

Reklamera anmäler till Reklamombudsmannen (RO) samt kontaktar det berörda företaget – och fungerar med andra ord som en slags mellanhand.

Man orkar inte anmäla

Alltför många gånger ser vi reklam som vi upplever sexistisk men har kanske inte tiden eller orken till att skriva en anmälan. Då är Reklamera där som räddaren i nöden.

– I bland ser man sexistisk reklam som man reagerar på men man kan inte heller riktigt sätta fingret på vad det är som känns fel. Vi förklarar vad det är som känns fel och anmäler till Reklamombudsmannen och företaget, säger Moa.

– Det handlar inte om en specifik reklam – det handlar om att vi ständigt matas med dessa reklamer på tunnelbanan, i magasin och på stan. Allt det leder till en normaliseringsprocess som gör att man vänjer sig vid till att det blir normalt med objektifiering och sexistiska bilder. Vi vill uppmärksamma den här normaliseringsprocessen, säger Malpuri.

Det känns som allt går runt i en cirkel – eller det upplevs i alla fall som en kedjereaktion det här…

– Det går inte att peka ut endast reklambranschen, utan det här är en samhällsstruktur som visar sig på alla områden i samhället. Det rör sig överlag om att kvinnor anses mindre värda än män som speglar sig i vardags- och arbetslivet, säger Moa och Malupuri fyller i:

– Det kan inte existera sexistisk reklam i ett jämställt samhälle, man ska inte nedvärdera någon som ska vara lika mycket värd. Hela samhället ses ur en mans ögon och kvinnor ser på sig själva ur mäns ögon.

Lagstifta om reklam

Ett av Reklameras krav är att lagstifta om könsdiskriminerande reklam. Reklamera vill att det ska vara möjligt att straffa företag om de har sexistisk reklam.

– På så vis skickar man signalen om att det inte är okej att marknadsföra sig på ett visst sätt, säger Moa.

Har ni fått något svar från RO eller företagen som ni har anmält?

– RO tar rätt lång tid på sig och därför har vi inte hunnit få något svar än – men snart så. Vissa företag säger också att de väntar på RO, och andra svarar artigt och några är bara kaxiga. Ett företag – vars reklam visar en tjej ståendes bakifrån i en utmanade pose – svarade att "Vi kan bara påpeka att damen inte är naken utan har någon form av badbyxa på sig", säger Malpuri.

Det är många som har reagerat och agerat på Reklameras Facebooksida. Moa nämner en kvinna vars barn reagerade på Kappahls reklam om Fifty shades of Grey som hänger nere i tunnelbanan – "Vad ska jag säga till mitt barn när hon ser den reklamen?" undrade kvinnan i sin anmälan.

För någon som inte har det här kritiska tänket, hur ska den personen tänka – vad går gränsen för sexistisk reklam liksom?

– Man får titta på hur kvinnan eller mannen är avbildad. Rör det sig om en schabloniserad bild av män eller kvinnor? Framställs kvinnan som ett sexobjekt? Man får också se till om bilden är relevant för produkten, exempelvis så behöver man kanske inte använda nakna kvinnor till att göra reklam för en mansklocka. Och framförallt – skulle man kunna avbilda man i samma position? Blir det naturligt eller bara något att skratta åt?, säger Moa och Malpuri tillägger:

– Sen har vi ju också det här med att vara passiv eller aktiv i bilden samt hur mycket av hennes kropp som syns. Men jag reagerar också på – nu är det här kanske en liten grej – men det här fördummande uttrycket som många anammar idag.

Du menar det här med lite halvgapande mun och stum blick?

– Ja, precis. Det är också att vara passiv, men man tänker inte på det. Det gäller att granska positioner, gester och vilken blick det är.

Många gånger tycker jag att man hör att "dagens feminister är för känsliga", stämmer det?

– "Är man mer rabiat i dag?", var det det du tänkte säga?, säger Malpuri och skrattar.

– Det handlar om den här normaliseringsprocessen igen; när man reagerar på något som känns "normalt" så tycker de att man är för känslig. Sen är det också en kunskapsfråga – jag menar, är man insatt i ämnet eller har ett större perspektiv då tror jag inte att man skulle kritisera oss.

– Jag är övertygad om att dagens feminister inte är mer känsliga, rabiata eller arga, utan jag tror att det är samhället som har flyttat sina positioner mot ett mindre jämställt samhälle, säger Malpuri.